ČAD

Vnitropolitická charakteristika

  • 2.1. Stručná charakteristika politického systému
  • 2.2. Hlava státu (jméno, kompetence)
  • 2.3. Složení vlády

2.1. Stručná charakteristika politického systému

Republika Čad, do roku 1960 francouzská kolonie, trpěla po více než tři desetiletí ozbrojenými etnickými konflikty a invazemi čadských protivládních rebelů ze sousední Libye, kde se usídlili. Mír byl konečně dosažen v roce 1990, kdy centrální vláda většinu existujících roztříštěných politicko-vojenských skupin buď porazila nebo se s nimi dohodla, vyřešila územní spory se sousedy, navrhla demokratickou ústavu a zorganizovala v letech 1996 a 1997 prezidentské resp. parlamentní volby za účasti mnoha politických stran.

V roce 1998 však severní část území Čadu zasáhla nová rebelie, která vyvrcholila v průběhu roku 2000. Teprve mírová dohoda, podepsaná v lednu roku 2002 mezi vládou a rebely, vytvořila základ pro demobilizaci rebelů a jejich integraci do domácího politického systému. Navzdory posunu k demokratickým reformám zůstává naprostá většina moci v rukách severní etnické oligarchie.

Část rebelů se stáhla po podpisu mírové dohody v roce 2000 opět do sousední Libye, odkud dosud podniká ojedinělé nájezdy na čadské území a vyvolává konflikty s pravidelnou čadskou armádou.

Čad je v současné době unitární republikou, praktikující prezidentský systém s politickým systémem více stran. Současná Ústava byla schválena všelidovým referendem ze dne 31. března roku 1996. V současné době vládne v zemi poměrně dobrá politická i ekonomická stabilita.

Zákonodárnou moc tvoří jednokomorové Národní shromáždění se 155 křesly, jeho členové jsou voleni dvoukolovým všelidovým hlasováním na čtyřleté funkční období (pro zvolení v prvním kole je potřeba nad 50 % hlasů, v druhém rozhoduje prostá většina mezi nejsilnějšími dvěma kandidáty).

Poslední volby se konaly v dubnu roku 2002 a zvítězila v nich strana MPS – Mouvement Patriotique du Salut (Patriotic Salvation Movement) současného prezidenta Idrisse Deby se 110 obsazenými křesly. Prezident však není předsedou této strany. Za MPS se umístila strana RDP (Rally for Democracy and Progress) s 12 křesly v parlamentu, potom FAR (Federation Action for the Republic) s 9 mandáty, RNDP (National Rally for Development and Progress) s 5 křesly, URD (Union for Renewal of the Democracy) rovněž s 5 křesly, UNDR (National Union for Development and Renewal) se třemi mandáty. Celkem 11 křesel získaly v novém parlamentu ostatní registrované politické strany. Vládní koalici tvoří strany MPS, UNDR a URD (strana jižanského generála W.A.Kamougue).

Současná vláda má 29 členů (tzv. Státní výbor – Council of State) a byla jmenována prezidentem na základě doporučení ministerského předsedy dne 12. června roku 2002.

Druhá komora parlamentu (Senát) nebyla zatím ustavena. Členové Senátu však mají být voleni na funkční období šesti let, vždy třetina Senátu se obmění každé 2 roky. Počet senátorů zatím nebyl stanoven.

Předsedou nové vlády byl jmenován pan Haroun Kabadi.

 

2.2. Hlava státu (jméno, kompetence)

Hlavou státu je již od 4. prosince 1990 generálporučík Idriss Deby (nar.1952). V posledních volbách dne 20. května 2001 byl potvrzen ve své funkci na další pětileté období, získal již v prvním kole 63 % všech hlasů (druhý Ngarlegy Yorongar pak 16 %). Volba prezidenta přitom v Čadu probíhá všelidovým dvoukolovým přímým hlasováním. Pokud žádný z kandidátů nezíská v prvním kole více než 50 % hlasů, utkají se ve druhém kole dva kandidáti s nejvyšším počtem hlasů a zvítězí ten, který obdrží prostou většinu hlasů.

 

2.3. Složení vlády

Složení vlády, jmenované 12. června 2002

 

Funkce Jméno
    1Předseda vlády (již od 13. 12. 1999) Haroun Kabadi
    2Ministr zahraničních věcí a spolupráce Mahamat Saleh Annadif
    3Ministr pro rozvoj obchodu, průmyslu a uměleckých řemesel Mahamat Abdoulaye
    4Ministr komunikací Moctar Wawa Dabab
    5Ministr národní obrany a brannosti Mahamat Nouri
    6Ministr zemědělství David Houdeingar Ngarimaden
    7Ministr pro hospodářskou podporu a rozvoj Mahamat Ali Hassan
    8 Ministr pro sociální rozvoj a rodinu  Paní Agnes Alafi Maimouna
    9Ministr pro národní vzdělávání Paní Yokabdjim Mandigui
   10Ministr pro vyšší vzdělání, vědecký výzkum a profesionální výcvik Adoum Guemessou
   11 Ministr financí Idriss Ahamat Idriss
   12Ministr životního prostředí a vodních zdrojů Oumar Kadjallami Boukar
   13Ministr veřejných prací a dopravy Moussa Faki Mahamat
   14 Ministr pro veřejné služby, práci a zaměstnanost Abakaka Moustapha Lopa
   15Ministr kultury, mládeže a sportu Mahamat Zene Bada
   16 Ministr vnitra, bezpečnosti a decentralizace Abderaman Moussa
   17Ministr spravedlnosti a strážce pečetí Djimnaye Koudji Gaou
   18Ministr pro chov zvířat Mahamat Allahou Taher
   19Ministr hornictví a energetiky Lawal Adji Grema
   20Ministr pro státní správu Abderahman Moussa
   21Ministr pro národní rozvoj, urbanizaci a bydlení Djimrangar Dadnadji
   22Ministr národního školství Yokabdjim Mandigui
   23Ministr ropného průmyslu Ousmane Mahamat Nour Elimi
   24Ministr pošt a telekomunikací Routouang Yoma Golom
   25Ministr veřejného zdraví Paní Maina Touka Sahanaye
   26Ministr pro veřejnou bezpečnost a přistěhovalectví Mahamat Ali Abdallah
   27Ministr pro rozvoj turistiky paní Akia Abouna
   28Generální sekretář vlády pro vztahy s parlamentem Abderahim Bireme Hamid
   29Státní podsekretář pro decentralizaci Djimtibaye Lapia Neldjita
   30Státní podsekretář pro rozpočet Youssouf Abassalah
   31Stálý zástupce u OSN Laotegguelnodji Koumtog

Právní systém

Čadský právní řád je přímo odvozen od francouzského civilního práva a čadského zvykového práva, nepřijal však dosud závaznou jurisdikci Mezinárodního soudního dvora v Haagu.

Existuje Nejvyšší státní soud (Cour d´Etat), Odvolací soud (Cour d´Appel), dále pak kriminální a magistrátní soudy.

Velkým nedostatkem čadského právního systému je, že se nachází pod kontrolou vlády a není tedy na ní nezávislý. Kariéra magistrů, advokátů, soudců a ostatních úředníků závisí značně na politické vůli exekutivních orgánů vlády a prezidenta. Právní systém není tedy plně nezávislý v provádění své činnosti, navzdory ústavním zárukám (článek č.146 Ústavy z 31. března 1996).

V právním systému jsou zakotveny protikorupční zákony, ale korupce zůstává stálým problémem. Čad není signatářem konvence OECD o boji proti korupci. Korupce je trestná, je považována za kriminální čin, ale i přes některé případy uvěznění úplatných státních úředníků je tento jev stále problémem, zejména na ministerstvech a dokonce v prezidentské kanceláři.  

 


Informace o státu

Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:

Odkazy

Podcast

komentuj

Komentáře / diskuse


Váš komentář:





Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.


Reklama:

  • Doporučujeme také stránky ložiska těsnící materiály gufera
  • Úklidové práce v okresech Teplice, Most a Ústí nad Labem Úklid Teplice