Důraz Černé Hory na rozvoj turistiky se soustředí především na prodloužení turistické sezóny a přilákání zámožnější zahraniční klientely. Vzhledem ke složitější dostupnosti Černé Hory ve srovnání např. s Chorvatskem a špatným stavem značné části vozovek a nedokončené opravě letišť to rozhodně nebude lehký úkol. Rostoucí ceny služeb a občerstvení odrazují dlouhodobou srbskou klientelu. Turistika však nadále zůstává prioritní ekonomickou oblastí černohorské vlády.
Důležitý bude vývoj výroby v loni privatizované železárně v Nikšići (ruský investor) a hliníkárně KAP v Podgorici (získal ji též ruský subjekt). Tyto dva největší podniky v Černé Hoře se významně podílejí na tvorbě HDP (jejich podíl je vyšší než 50% HDP). Oba tyto podniky se však potýkají s množstvím vlastních problémů (dluhy, dodávky surovin a elektrické energie).
Černohorský premiér Ž. Šturanović a evropský komisař pro rozšíření O. Rehn parafovali 15.3. v Podgorici Stabilizační a asociační dohodu (SAD) mezi Černou Horou (ME) a EU. SAD předpokládá m.j. vytvoření zóny volného obchodu a zesílení vztahů mezi EU a ME na základě zavedení evropských standardů a rozvíjení vzájemného dialogu a spolupráce.
Podle komisaře Rehna představuje tato dohoda milník na cestě ME k EU, který zajistí stabilní rámec pro další politický, ekonomický a institucionální rozvoj v ME. SAD přinese občanům ME řadu konkrétních výhod, zejména zvýšení obchodu s EU i následný větší příliv investic a vytváření většího počtu nových pracovních míst, což povede k celkovému rychlejšímu rozvoji ME.
Premiér Šturanović zdůraznil, že parafováním dohody se potvrdilo, že ME dosáhlo na své cestě do Evropy dobré výsledky. Nyní začíná fáze postupné integrace ME do EU. Černohorský prezident F. Vujanović oznámil, že ME bude s maximální odpovědností a pohotovostí podnikat další nezbytné kroky v procesu evropské integrace.
Po parafování SAD bude následovat jeho podpis a ratifikace v parlamentech ME a členských států EU. Podpis SAD je klíčový krok vedoucí, po splnění všech nezbytných předpokladů, ke kandidatuře na plnoprávné členství ME v EU.
Na srbské politické scéně nebyl tento krok nijak komentován, místní média pouze přinesla agenturní zprávy o parafování. Evidentně se žádnému bělehradskému politikovi nechce do přiznání, že ME učinilo vcelku rychlý pokrok v jednáních s EU, který na srbské straně jednoznačně brzdí zatím nedostatečná spolupráce s ICTY.
V Černé Hoře byla dokončena privatizace části energetického sektoru (Pljevlja), ČEZ přehodnotil své strategické plány a do druhého kola tendru se již nepřihlásil. Uvažuje se o stavbě dvou vodních elektráren (Buk Bijela, Srbinje). Pokračuje výstavba železniční tratě Podgorica - Nikšič, která je realizována konsorciem českých firem pod vedením OHL ŽS Brno. Toto konsorcium má v plánu získat připravovanou zakázku na výstavbu silničního mostu v Kotoru. Turistika přitahuje zahraniční investory, hodně se investuje do staveb či oprav hotelů. Hotelové textilie, nádobí či čističky odpadních vod by tedy měly mít šanci na prodej. Vládní prioritou jsou především investice do silniční sítě, na které budou použity peníze z prodeje Telekomu.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Nazdar lidi, ..posledni den v Salalah jsme venovali valeni a koupani na pohadkove plazi v Mughsaylu...jemny pisecek, kristalove ciste more, co vam budeme povidat. Vecer jsme sli poveceret do...
Čtěte více z deníku Omán Report 5
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: