V oblasti vnitropolitické by nemělo dojít k žádným významnějším událostem nebo zvratům. Vzhledem k tomu, že u moci je nadále vládní koalice Concertación, lze očekávat pokračování nynější ekonomické i sociální politiky.
I v zahraničně politické oblasti je možné předpokládat kontinuitu. Chilská pravice i levice upřednostňují ve své politice zlepšení vztahů se sousedy (a to zejména s Bolívií a Peru), posílení latinskoamerické integrace a role Chile v ní, další otvírání domácí ekonomiky a rozšiřování dohod o volném obchodu (TLC) se světem. V loňském roce vstoupily v platnost TLC s Čínou, novým Zélandem, Singapurem a Brunei, zatímco v letošním roce by měly vstoupit v platnost TLC s Japonskem, Panamou, Peru a Kolumbií. Započala jednání s Austrálií, Vietnamem, Malajsií, Indií a Thajskem.
V oblasti ekonomické je předpoklad, že chilský ekonomický růst bude v roce 2007 pokračovat dosavadním tempem v rozmezí mezi 5,75-6,25 %, když ceny hlavních exportních komodit, mědi a molybdenu by se měly držet na vysokých hodnotách. Nezaměstnanost by měla nadále klesat a koncem roku 2007 by měla dosáhnout hodnoty lehce nad 7 %. Centrální banka předpokládá, že inflace by měla v roce 2007 dosáhnout dlouho nevídaných 5,5 %, což je výrazně více než cíl Centrální banky, který je stanoven na 2-3 %.
Dne 1.3. 2005 vstoupila v platnost Dohoda o politické a hospodářské asociaci mezi EU a Chile. Tento dokument společně s procesem rozšíření EU o deset nových členských států v květnu 2004 vytváří kvalitativně nový rámec pro vzájemné dvoustranné vztahy mezi ČR a Chile a naplňuje je i novým obsahem. Členství ČR v Evropské unii a privilegované postavení Chile vůči EU otevírá nový politický prostor také v rámci multilaterálních vztahů, zejména prostřednictvím vrcholných schůzek představitelů států EU a států Latinské Ameriky a Karibské oblasti (EU – LAC). Dohoda má pro Chile zásadní význam – v oblasti hospodářských a obchodních styků postačí připomenout, že v roce 2006 chilský export do EU vzrostl o 67,1 %, když dosáhl 15,4 mld. USD.
V oblasti zahraniční politiky a obchodu se předpokládá v roce 2007 ukončení jednání s řadou zemí o TLC. Hlavní důraz bude kladen na TLC s Japonskem, Peru, Panamou a Kolumbií.
Chile projevuje dlouhodobě velký zájem o přijetí země do OECD. Koncem května 2007 členské země rozhodly o přijetí Chile, samozřejmě po splnění určitých podmínek.
V rámci prohlubující se latinskoamerické integrace se Chile stalo koncem roku 2004 v peruánském Cusku zakládajícím Jihoamerického společenství národů (JSN), kde plánuje hrát velmi aktivní roli. Tento politický a obchodní blok, který vznikl z iniciativy 12 států regionu, by se měl na rozdíl od Mercosuru rozvíjet na bázi konkrétních infrastrukturálních a energetických projektů.
Pokud jde o zásadní legislativní změny, je třeba připomenout, že dne 1. 1. 2005 vstoupila v platnost nová pracovně právní legislativa, na jejímž základě došlo ke zkrácení týdenní pracovní doby z 48 na 45 hodin. Tato změna společně s reformními opatřeními z roku 2004 zásadním způsobem mění situaci na trhu práce. Nová legislativa, jejíž dopad postihne i případné české podnikatelské subjekty na chilském trhu, výrazně posiluje roli odborů, omezuje možnosti zaměstnavatelů a ztěžuje jim propuštění přebytečné pracovní síly, zavádí nové formy finančních kompenzací pro propuštěné zaměstnance, snižuje pracovní dobu a "pokutuje" nahrazování stávkujících zaměstnanců.
Reforma pracovního trhu mění poměrně podstatně existující pracovně právní vztahy uvnitř privátních firem a společností. Výrazně zvýší náklady na pracovní sílu, což se následně nepochybně promítne do nižší zaměstnanosti a vzroste počet lidí bez práce. Reforma představuje reálné nebezpečí rovněž pro odliv produktivního zahraničního kapitálu, neboť nové pracovně právní předpisy jsou pro většinu zahraničních firem příliš rigidní a nedovolují jim adekvátně reagovat na vývoj na trhu nabídky a poptávky. České firmy, které plánují přímé aktivity na chilském trhu formou založení pobočky či společného podniku, musí počítat s poměrně citelným navýšením nákladů na pracovní sílu v dlouhodobém horizontu.
Napříč celým politickým spektrem existuje shoda v názoru na nutnost další modernizace státní správy. V tomto směru se očekává nová prezidentská iniciativa v rámci tzv. digitální agendy, jež předpokládá další rozšíření internetu, přechod od standardní přepážkové byrokracie k „elektronické" administrativě. V roce 2005 byl uveden do provozu „Portal Trámite Fácil" (PTF), která představuje univerzální elektronickou kancelář státní správy, jejímž prostřednictvím je možné podávat většinu žádostí či formulářů.
Pro zahraniční podnikatele a investory vláda rozšířila fungování internetového portálu „www.chilecompra.cl“ pro zadávání veřejných tendrů na základě nového zákona o státních zakázkách (více podrobností viz bod. 8.6.)
Od 1. května 2004 se díky aplikaci Asociační dohody mezi EU a Chile došlo k výrazné liberalizaci vzájemné obchodní výměnu mezi ČR a Chile. Otevřely se nové možnosti spolupráce pro české výrobní a exportní společnosti na chilském trhu, a to především u výrobků s vyšší přidanou hodnotou (automobily, stroje a zařízení).
Další velkou výzvou a příležitostí pro české podniky je účast v rámci programu modernizace infrastruktury Chile (doprava, energetika). Vzhledem k zeměpisné vzdálenosti a malé znalosti místního trhu nemohou české subjekty patrně aspirovat na to, že by získaly některou ze zakázek (většinou licitovaných na bázi dlouhodobých koncesí – BOT), ale jistě by se mohly uplatnit jako subdodavatelé tradičních a v Chile dobře etablovaných zahraničních firem (zejména z Německa, Španělska, Itálie, Francie či USA).
Nedoceněnou příležitostí ze strany českých exportérů nadále zůstává oblast chilského hornictví. Chile je v současné době hornickou velmocí na světovém trhu, zejména v oblasti těžby a zpracování mědi. Za posledních 15 let přispěly investice do rozvoje důlního a těžebního průmyslu v Chile k růstu chilské ekonomiky v rozmezí 20–25 %. Za období 2005–2008 dosáhnou plánované investice do tohoto odvětví výše 15 mld. USD. Pro představu, jen největší státní měďařská společnost Codelco vypisuje ročně veřejné soutěže v řádu 1–2 mld. USD.
Významným krokem v intenzifikaci bilaterální obchodně ekonomické bilaterální spolupráce byl v červenci 2004 podpis dohody o spolupráci mezi Agenturou na podporu exportu při MZV Chile (ProChile) a Českou agenturou na podporu exportu (CzechTrade). Smluvní dokument odráží kvalitativně nové podmínky spolupráce mezi ČR a Chile v obchodně ekonomické oblasti po podpisu Asociační dohody mezi EU a Chile a vstupu ČR do EU, díky nimž se obě země staly institucionálními partnery.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Elbrus (5642m.n.m), nejvyšší hora Evropy, byla po několik let mou „fatamorgánou“. Čím víc mě zaměstnávala myšlenka zdolat ji, tím víc mi připadalo „obyčejné“ vyrazit na ni...
Čtěte více z deníku Článek
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: