Z hlediska vnitročínského vývoje lze předpokládat další zvýšenou investiční aktivitu, poněvadž rok 2006 je začátkem nové pětiletky, kdy bude zahájena řada nových projektů. Peking se připravuje na pořádání letních Olympijských her v roce 2008 a Šanghaj na uspořádání Světové výstavy v roce 2010, které tomuto městu bylo přiděleno v roce 2002. Obě města jsou tradičními soupeři a na uvedené akce zřejmě budou přiděleny obrovské finanční prostředky. Očekává se prudký rozvoj infrastruktury a logistického vybavení akcí, stavby nových zařízení atd.
Na výročním zasedání parlamentu ve dnech 5. – 14. března 2006 premiér Wen Jiabao nastínil nejdůležitější úkoly pro 11. pětiletku (2006–2010).
Tomuto cíli je dána hlavní priorita. Plán klade vysoký důraz na vyvážený rozvoj městských a venkovských oblastí. Budou vytvořeny velké produkční oblasti obilovin (kvalitních obilných odrůd), bavlny, apod. V popředí zájmu je i zajištění kvalitních zdrojů pitné vody, budování infrastruktury a celková zemědělská reforma. Konkrétní cíle jsou m.j.: spojení všech měst asfaltovými komunikacemi, zajistit telefonní připojení všech vesnic a internetové připojení všech měst, zajistit povinnou devítiletou školní docházku venkovského obyvatelstva při současném omezení školních poplatků.
Řada problémů, které ohrožují ekonomický růst Číny vychází z nevyvážené ekonomické struktury a extensivního modelu růstu. Je třeba se zaměřit na celkovou výkonnost průmyslu a podporu IT aplikací, budování high-tech oborů, revitalizaci a modernizaci tradičního průmyslu; urychlit rozvoj obslužného sektoru, především informatiky, finančního sektoru, pojišťovnictví, distribuce, turistiky a veřejných služeb. V rámci zlepšení obslužné sféry koncept stanoví vybudování 17 000 km železnic (z čehož spojení pro osobní dopravu představuje 7 000 km), nárůst celkové délky silnic na 2,3 mil. km, vybudování vodní cesty Yangtze a vysokokvalitní navigační sítě v deltě Perlové řeky a řeky Yangtze, vybudování mezinárodních dopravních center v Šanghaji, Tianjinu a Dalianu.
Koncept vyzývá k zlepšení tržního mechanismu, vzájemné spolupráce, pomoci a interakce mezi regiony. Na základě rozvojového potenciálu rozlišuje 4 základní typy regionů a stanoví politiky jejich rozvoje.
Čína se musí zaměřit na vědeckotechnické oblasti vedoucí k novým technologiím a původním inovacím, na integraci a implementaci pokročilých technologií a jejich další zlepšování. V průběhu příštích let bude zahájena řada nových projektů ve strategických průmyslových oborech (např. informační technologie, biotechnologie, apod.) a projekty řešící hlavní problémy ČLR (např. zdroje energie, ochrana životního prostředí, ochrana zdraví obyvatel apod.). Výdaje na výzkum a vývoj by měly dosáhnout 2 % HDP.
Čína musí urychlit zkvalitnění socialistického systému tržní ekonomiky, vytvořit systémy a mechanismy vedoucí ke změně modelu ekonomického růstu a zvýšení konkurenceschopnosti. Reformy, stabilita a rozvoj musí být náležitě vyváženy. V procesu dalšího otevírání se okolnímu světu musí být kladen důraz na ochranu čínské ekonomiky.
Čína se zaměří na vytváření nových pracovních příležitostí (předpokládá se vytvoření 45 mil. nových pracovních míst v městech a stejný počet venkovského obyvatelstva by měl být vyškolen pro zaměstnání v průmyslu), zajištění systému sociálního zabezpečení, zlepšení celkové kvality života, zdraví obyvatel, kulturního rozvoje a zlepšení systému sociálního managementu.
V závěru svého projevu premiér Wen prohlásil, že je třeba separovat vládní funkce od podnikového managementu, omezit počet záležitostí, které by vyžadovaly správní souhlas a standardizovat s tím spojené procedury. Odpovědnost by v značné míře měla být přesunuta na jednotlivé podniky a organizace.
Na 5. zasedání 10. Všečínského shromáždění lidových zástupců, které proběhlo od 5. do 16. 3. 2007, čínský premiér jmenoval hlavní úkoly v roce 2007: růst HDP 8%, vytvořit 9 milionů nových pracovních míst pro městské obyvatelstvo, udržet míru nezaměstnanosti ve městech na úrovni 4,6%, vláda bude investovat 391,7 mld. CNY do zemědělství, 85,85 mld. CNY (11 mld. USD) bude vyčleněno na vzdělání jakožto „strategickou prioritu“, dojde k rozšíření oblastí, kde je zaváděn nový systém venkovského kooperativního zdravotního pojištění, dojde k rozšíření systému příspěvků na živobytí chudobou stiženým vesničanům. Vláda by měla splnit cíle stanovené v oblastech úspory energie a snížení znečištění na léta 2006-2010. Zároveň uvedl, že je nezbytné změnit způsob růstu HDP a zahraničního obchodu z kvantity na kvalitu.
Během několikadenních zasedání poslanci probírali dva návrhy nových zákonů – Zákon o soukromém vlastnictví (který má garantovat stejnou míru ochrany veřejnému a soukromému vlastnictví) a Zákon o jednotné dani (pozn.: pro čínské společnosti a společnosti se zahraniční účastí). Oba tyto zákony byly na finálním zasedání dne 16. 3. hlasováním přijaty a byl zahájen proces jejich postupné implementace.
V dubnu 2006 byl zveřejněn Akční plán na ochranu duševního vlastnictví. V roce 2006 došlo v této oblasti k určitému pozitivnímu vývoji, především v oblasti transparentnosti a zlepšení spolupráce mezi orgány prosazujícími právo. Stále však zůstává mnoho problémů.
V roce 2006 byly upraveny spotřební daně na luxusní výrobky. Čínská vláda si dala za úkol změnit strukturu čínského vývozu, v tomto smyslu zavedla nová pravidla upravující exportní celní sazby u vybraných výrobků (snížení rabatů u výrobků s vysokou energetickou náročností a s nízkou přidanou hodnotou a zvýšení rabatů u technologicky náročných výrobků).
SEPA vydala řadu nových pravidel týkající se oznamování nehod, součástí je požadavek okamžitého oznámení vážných událostí a nehod vztahujících se k ochraně životního prostředí. Státní rada přijala rozhodnutí týkající se posílení práce zacílené na úsporu energie. Rozhodnutí nařizuje mnohem přísnější opatření pro úsporu energie při rozvoji Číny (např. při výstavbě nových budov).
Státní správa pro devizový trh již nestanovuje kvótu pro nákup cizí měny pro čínské investice v zahraničí. Toto opatření má usnadnit kontrolu kapitálu s cílem ulehčit tlaku na čínskou měnu a uspokojit požadavky čínských investorů.
Z hlediska mezinárodního lze obecně očekávat další významné sbližování s Evropskou unií, pravidelnější kontakty nejen v politické, ale i ekonomické oblasti a vědecké spolupráci. Největší význam má pravidelný roční summit, poslední devátý se konal v Helsinkách 9. 9.2006. Pro informaci lze dodat, že v ekonomické oblasti probíhá mezi EU a Čínou celá řada tzv. sektorových dialogů, jejichž přehled je dále uváděn (pro inspiraci, neboť v jejich rámci lze řešit i české problémy s ČLR):
Dialog EU s Čínou je přirozeně mnohem širší než jsou uvedené oblasti z ekonomické sféry, zahrnuje např. i turistiku atd. (více informací na webové stránce EU http://ec.europa.eu/external_relations/china).
V roce 2005 se pokračovalo v pracích spojených s dotvářením mechanismu hospodářské spolupráce v rámci připravované volné obchodní zóny mezi Čínou a zeměmi ASEAN. Čína vzhledem ke své obrovské ekonomické síle při srovnání se zeměmi ASEAN je silně zainteresovaná na takové integraci. Také ekonomická spolupráce s ostatními zeměmi zesílí.
Z hlediska českého exportu je zejména důležitý fakt, že růst čínského průmyslu bude spojen s potřebou nákupu nového strojírenského vybavení. Velký význam mají projekty v energetice, kde je zatím nedostatek místních kapacit. S rostoucí kupní sílou obyvatelstva lze očekávat i větší poptávku po spotřebním zboží, např. českém skle.
Z hlediska obchodování s Čínou bude i závažné, nakolik ČLR bude postupovat v plnění svých závazků přijatých při vstupu do WTO. V tomto smyslu bude nutné podporovat jednání na vrcholné úrovni mezi EU a ČLR, kde je vytvářen silný tlak na realizaci všech závazků. Dalším závažným momentem ve vzájemném česko-čínském obchodování bude případné zhodnocení měny CNY. Ekonomický dopad lze očekávat i v případě turistiky, neboť lze předvídat její rozvoj v dalších letech.
Možnosti pro český vývoz jsou podrobněji popsány též v kapitole 7.4. Kromě toho existují českými firmami doposud nevyužité příležitosti především v souvislosti s přípravou olympijských her (informace na http://olympic.bjinvest.gov.cn) v Pekingu a Světové výstavy v Šanghaji (www.shanghai.gov.cn/gb/shanghai/node8059/node8626/index.html).
Pokud jde o nové možnosti v ekonomické spolupráci, je třeba zvážit výhody, které se naskýtají ze vstupu ČR do EU. Zájmy českých podniků (zejména pokud jde např. o boj s překážkami obchodu na čínské straně) nyní mohou být hájeny mnohem důrazněji na úrovni Evropské unie. Je třeba rozšířit do povědomí podniků, že o problémech s čínskou stranou, které mají obecnější charakter, mohou (např. i prostřednictvím velvyslanectví v Pekingu) předat informaci zastoupení EU v Číně. Evropská komise při svých jednáních a přípravě svých stanovisek vychází často z podkladů od své hospodářské komory European Union Chamber of Commerce in China. Ta byla založena roce 2001, jejím úkolem je m.j. všestranně přispívat k rozvoji vzájemných ekonomických a obchodních vztahů mezi EU a ČLR v souladu s principy WTO. Členy této komory se mohou stát rovněž zájemci z podnikové sféry ČR. Z české strany jsou členy firmy PPF a Skřivánek, manager ECM Group pro ČLR M. Breda byl kooptován jako národní zástupce za ČR.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
dagmar.petrova@jsb.cz: LONELY PLANET CINA (08.07.09 10:53)
Dobry den,
chystame se do Ciny a shanime Lonely Planet. Nemate ji nahodou? Diky za info.Dasa (reagovat)
Váš komentář:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Opet zdravime, jeste porad z jihu...... na uvod par kratkych poznamek: - Omanci jako ridici...jsou hodne zbesili, rozjizdeji se na dvojku a vsude, kde je 50 nebo 80 to vali min120....ono i ta...
Čtěte více z deníku Oman Report 4
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: