Obrysy hospodářské politiky vlády v příštím roce vymezuje státní rozpočet na rok 2008, jehož návrh byl předložen vládě 26. září 2007 ministryní financí Christine Lagardovou a ministrem státního rozpočtu a veřejných rozpočtů Ericem Woerthem. Předseda vlády Francois Fillon upozornil při představení návru rozpočtu na velmi špatný stav veřejných financí. Ministři financí a rozpočtu naopak podtrhli pokroky ve snížení deficitu státního rozpočtu. Návrh rozpočtu pro rok 2007 počítal s výší 41.996 Mld eur. Předpokládá se, že dosáhne pouze 39 Mld eur - státu se tedy podařilo ušetřit cca 3 Mld.
V porovnání se sousedními zeměmi je stav francouzských veřejných financí špatný - státní dluh Francie je 3x vyšší, než ten Německý, a v roce 2008 se počítá s jeho zvýšením. Celý návrh státního rozpočtu je navíc nastaven na hospodářský růst 2,25%, kterému již dnes mnoho ekonomů nevěří - EIU předpokládá, že Francie dosáhne v roce 2007 růstu 1,8%, v období 2008-2009 pak 2,1%. Státní rozpočet na rok 2008 proto počítá s výrazným snižováním výdajů zejména v oblasti zdravotního a sociálního pojištění a snižování počtu zaměstnanců státní správy.
Vývoj inflace ve Francii je příznivý. Po průměrné hodnotě 2.1% v roce 2006 se očekává hodnota 1.8% v letech 2007-8.
Bilance zahraničního obchodu, která se výrazně zhoršila v uplynulých letech, zůstane v letech 2006-08 deficitní, neboť silné euro zatěžuje obchodní konkurenceschopnost Francie.
|
Zdroj: EIU
V ekonomické oblasti je nastoleno několik zásadních reforem:
Reformy připravované prezidentem Sarkozim
Plán reforem, který byl prezidentem Sarkozim 11. července 2007 předán ministryni financí Christine Lagardové, je ambiciózní:
Modernizace hospodářství
Modernizovat hospodářství znamená prosadit nutná opatření pro zrychlení hospodářského růstu – konkrétně se jedná o podporu MSP skrze „Small business act ? la francaise“, který by část veřejných zakázek garantoval právě malým a středním podnikům, reformoval úpadkové právo, podpořil úvěry pro MSP v oblasti výzkumu a vývoje a hlavně přiblížil daňovou zátěž evropskému průměru.
Vytvoření „Class action“
Zvýšení ochrany zákazníka a kupní síly – prakticky se bude jednat o dohled nad cenovou politikou a nad zpoplatněním bankovních a dalších služeb. Inspiraci Francie tentokrát hledala u USA, kde se může skupina lidí, například spotřebitelů, a to aniž by vytvořili sdružení, dovolávat soudně svých práv.
Umožnění práce přesčas
Daňová reforma umožnila práci přesčas. od 1. 10. 2007 lze se souhlasem zaměstnance prodloužit přesčasy nad jejich státem stanovenou dobu (220 hod/rok). Tyto dobrovolné přesčasy jsou mzdově oceněny a neaplikuje se na ně daň z příjmu FO. Dále daňová reforma zvýhodnila hypotéky - zvýšila se odpočitetelná položka ze základu daně z příjmu FO - toto opatření má podpořit vlastnické bydlení ve Francii. Celkově se odhaduje, že daňová reforma sníží příjmy státního rozpočtu za rok 2007 o 13,6 mld eur.
Bezodkladné sloučení ANPE (Národní agentura práce) a UNEDIC (správa pojištění v nezaměstnanosti)
Cílem je sloučit ANPE, které spadá pod ministerstvo práce, a Unedic, který spravují již od roku 1958 sociální partneři (odbory a profesní svazy, kterým se tento nápad příliš nezamlouvá). Sloučení by mělo zjednodušit administrativní proces, kterým musí projít žadatel o práci, a odstranit duplicity systému obou organizací. Vytvořený jediný velký „úřad práce“ pak bude mít za úkol zajistit hladké sociální začleňování problémových skupin obyvatel, zvýšit zaměstnanost mladých, seniorů, nekvalifikovaných pracovníků, atd.
Vytvoření profesního sociálního pojištění do roku 2008
Po roce 2008 by mělo profesní sociální pojištění každému nezaměstnanému Francouzovi garantovat zásadní část jeho platu a rychlý návrat do práce. Zároveň je ministryně pověřena „bojovat proti namáhavosti práce jak fyzické tak duševní“ a navázat konstruktivní dialog se sociálními partnery (těmi jsou ve Francii odbory sdružující cca 6% pracujících a MEDEF, asociace sdružující oborové svazy a soukromé podniky).
Snížit počet zaměstnanců s minimální mzdou
Je třeba více motivovat podniky k vytváření nových pracovních míst a přijímání nových zaměstnanců, a to snížením povinných odvodů na pracovníka a vyplácením dorovnávacích příplatků ze strany státu, které by „odškodnily“ zaměstnavatele za zvýšenou mzdu vyplácenou za přesčasy (25%). Sarkozy v této souvislosti vyzývá k revizi sběru statistických dat zejména v oblasti nezaměstnanosti a cenových indexů.
Zvýhodnit daňový systém
V souvislosti s globalizací si Francie musí vytvořit globální hospodářskou politiku, která bude postavena na základech revidované fiskální politiky. Náklady na práci nesmí být tolik zatíženy sociálními a zdravotními odvody a daněmi. Ztráta z příjmů přímých daní bude kompenzována zvýšenými příjmy z nepřímých daní – konkrétně ze zaváděné sociální DPH. Zavedeny budou ekologické daně a bude stanovena maximální míra povinných odvodů.
Zajistit vzájemnost dohodnutých koncesí v rámci WTO
Mezinárodní pozice Francie musí být lépe chráněna, a to zejména proti sociálnímu, daňovému, environmentálnímu a zdravotnímu dumpingu. V rámci WTO je třeba striktně prosazovat vzájemnost dohodnutých koncesí. Lagardová má za úkol přesvědčit ostatní členské státy o nezbytnosti zavedení „uhlíkové daně“, která by vyrovnávala emise CO2 vzniklé výrobou a přepravou produktů dovážených ze zemí neplnících environmentální kritéria. Francie chce na komunitární úrovni dále iniciovat debatu o modernizaci režimu DPH, který by členským státům umožňoval snížit sazby na „čisté“ produkty.
Koncept „evropské hospodářské vlády“
V rámci Sarkozyho snah o posílení role Eurogroup proti ECB má být vytvořena „Evropská hospodářská vláda“, která by prosazovala měnovou politiku. Země eurozóny mají podle Sarkozyho pokynů nejprve hledat cestu k větší konvergenci svých hospodářských politik, následně pak vést o monetární politice s ECB skutečný dialog a aktivněji se podílet na jejím definování. Lagardová má za úkol upřesnit podmínky tohoto dialogu a provádění monetární politiky.
Nová situace pro české vývozce do Francie je dána faktem, že jsou legislativně postaveni na roveň podnikatelům EU a jakákoliv diskriminace v přístupu na trh může být sankcionována.
Vstup ČR do EU umožňuje volný pohyb českého zboží na vnitřním trhu EU. Tím dochází k pádu posledních tarifních bariér a nebývalému zostření konkurence. Je to současně velká příležitost pro podniky vyrábějící kvalitní zboží za přijatelnou cenu.
Velmi se rozšiřuje praxe tzv. outsourcingu, kdy francouzské firmy zadávají provedení některých výrobních operací zahraničnímu partnerovi. Jedná se především o strojírenství, v prvé řadě o kovoobráběcí průmysl.
Hlavní perspektivní obory ve Francii jsou:
Také v sektoru služeb existují příležitosti pro české podniky, zejména pokud jde o služby pro podniky.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Kondori a krasny pohledy. Narocny sestup + narocnejsi vystup, termalní prameny A teď náš příběh...ach.. a pár užitečných informací. Koupili jsme si cestu s cestovkou, protože to...
Čtěte více z deníku Arequipa - Canon Colca 80 solu
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: