Politický výhled
Prezident S. B. Yudhoyono (SBY) dosáhl postavení nejvlivnější osobnosti na vnitropolitické scéně. Sílu jeho vlády podporuje partnerství s viceprezidentem J. Kallou, který je předsedou strany Golkar, nejsilnější strany Sněmovny reprezentantů indonéského parlamentu (DPR). DPR převážně podporuje agendu SBY a osobnost viceprezidenta Kally dodává vládě na dynamice, a to i přes občasné projevy soupeření mezi oběma vůdci.
Ve svém třetím roce působení v úřadu čelí SBY vzrůstajícímu tlaku, aby dosáhl hmatatelného pokroku v otázkách, které přislíbil řešit, když přebíral v říjnu 2004 svůj úřad, především omezení korupce, snižování nezaměstnanosti a zavádění reforem, které přivedou do země nové investice. Úspěšnost jeho vlády bude posuzována podle výsledků v těchto oblastech. Pokud by podpora prezidenta u voličů podstatně poklesla, mohl by přijít i o většinovou podporu parlamentu.
SBY musí dosáhnout pokroku dříve, než jeho koaliční vládu začne oslabovat soupeření před volbami v r. 2009, což prakticky znamená, že r. 2007 představuje v tomto směru poslední šanci. SBY bude potřebovat úspěch rovněž proto, aby měl silnou platformu k vlastní kandidatuře v prezidentských volbách v r. 2009. Pokud bude na nejvyšší úřad kandidovat rovněž současný viceprezident Kalla (pravděpodobná alternativa), bude pro SBY představovat hlavního soupeře a vyhlídka na jejich volební souboj vládu nepochybně značně poškodí.
Indonésie, která s účinností od 1.1.2007 zastává místo nestálého člena RB OSN, je dobře disponována převzít roli prostředníka v řadě konfliktů na Blízkém východě a v Asii. Má dobré vztahy s Íránem a Severní Koreou, zeměmi, které jsou v současnosti v centru obav mezinárodního společenství pro nekontrolovaný vývoj a výrobu ZHN. Jako zakládající členský stát ASEAN má Indonésie dobrou pozici k vyjednávání s Myanmarem, pokud bude RB OSN projednávat otázky porušování lidských práv v této zemi.
Hospodářský výhled
Za poslední rok a půl rostla místní ekonomika minimálně o 6 % HDP. V období duben - červen 2007 dokonce o 6,3 % HDP. Ekonomický nárůst je sekundárně spojen s nárůstem investic, exportu a kupní sílou obyvatelstva. Kontinuální nárůst životní úrovně obyvatelstva je zabezpečen formou vzdělávacích programů a programů zdravotní asistence pro nejchudší, dále formou pobídek v sektorech zemědělství a rybolovu. Index spotřeby domácností v první polovině r. 2007 dosáhl nárůstu o 4,7 % ve srovnání s předchozím rokem.
Investice v první polovině r. 2007 dosáhly signifikantního nárůstu o 7,3 % ve srovnání s předchozím rokem, export za stejné období vzrostl dokonce o 9,4 %. Při dodržení nastavených kritérií bude s největší pravděpodobností dosaženo předpokládaného nárůstu místní ekonomiky za r. 2007 ve výši 6,3 % HDP. Za období od února 2006 do února 2007 bylo vytvořeno 2,4 miliónů nových pracovních míst. Nezaměstnanost klesla na 9,8 % (před rokem 10,4 %). Podíl obyvatelstva žijícího pod hranicí chudoby klesl na 16,6 % (před rokem 17,7 %). Náklady na sociální systém se v r. 2008 zvýší o 41,8 % ve srovnání s r. 2007.
Návrh státního rozpočtu na r. 2008 předpokládá nárůst místní ekonomiky ve výši 6,8 % HDP. Udržení ekonomické stability předpokládá míru inflace ve výši 6,0 %, 3-měsíční úrokovou sazbu ve výši 7,5 % a směnný kurz 9.100 Rp za USD. Deficit státního rozpočtu by měl dosáhnout 83,4 mld. USD, tj. 1,7 % HDP.
Vládní politika bude i nadále pokračovat v nastoleném trendu finanční decentralizace a regionální autonomie. Návrh státního rozpočtu na r. 2008 předpokládá alokaci finančních prostředků pro jednotlivé regiony ve výši 30,2 mil. USD, tj. nárůst o 7,6 % ve srovnání s r. 2007. Provincie Ach, Papua a Západní Papua obdrží do speciálního autonomního fondu prostředky ve výši 2 % regionálního fondu, a to k financování obnovy a rozvoje místní dopravní infrastruktury, vzdělávání, zdravotních a sociálních programů a programů boje s chudobou.
První reakce analytiků považují návrh státního rozpočtu na r. 2008 za přehnaně optimistický. Předpokládají, že nárůst HDP o dalších 0,5 % na 6,8 % se nedokáže naplnit. Rovněž 8 z 10 politických stran přítomných v parlamentu označilo návrh rozpočtu za příliš ambiciózní. Poslanci těchto 8 stran oficiálně sdělili svoje výhrady na zasedání parlamentu dne 21.8.2007. Kritizovali hlavně příliš vysoký deficit ve výši 83,4 mld. USD a objem státních investic ve výši 11,2 mld. USD, tj. nárůst o 48 % ve srovnání s předchozím rokem. Vládě vytýkají, že zvažovaná vládní záruka pro PLN (místní ČEZ) na výstavbu nových elektráren v předpokládané výši 2,25 mld. USD podpoří pouze další vliv nadnárodních korporací. Také kritizují vládní předpoklad průměrné ceny ropy ve výši 60 USD za barel v r. 2008. Upozorňují, že výrazný nárůst cen nerostných surovin měl negativní vliv na místní ekonomiku už v letech 2005 a 2006.
Další kritiku vyslovil president Indonéské obchodní a průmyslové komory (KADIN) Mohammad S. Hidayat, který se domnívá, že dosažitelný nárůst HDP je maximálně o 6,5 %. Nesouhlasí s předpokladem vlády na průměrnou cenu ropy 60 USD za barel v příštím roce, protože stávající cena dosahuje 70 USD a spíše lze očekávat další nárůst než pokles. Při současném navrhovaném snížení dotací cen paliv v gesci Ministerstva nerostných zdrojů dojde ke zvyšování cen pohonných hmot, což bude dále snižovat nárůst ekonomiky. Rovněž nesouhlasí s předpokládaným směnným kurzem 9.100 Rp za USD a domnívá se, že kurz dosáhne minimálně 9.500 Rp za USD. Hidayat dále upozorňuje, že vláda bude muset zásadně zvýšit účinnost čerpání finančních prostředků do projektů v infrastruktuře, které mají dále nastartovat růst ekonomiky a zároveň dále snižovat nezaměstnanost. Zároveň ale upozorňuje, že v letošním roce vláda dokázala do srpna vyčerpat pouze 22 % alokovaných prostředků do infrastruktury.
V r. 2003 byla zahájena funkčnost obchodování v rámci zóny volného obchodu členských zemí AFTA. V praxi to znamená, že se od této doby indonéské výrobky ocitly pod mnohem větším tlakem konkurence z Malajsie, Thajska, Singapuru a Filipín. Veškeré výrobky s minimálním 40% podílem původu v zemi ASEAN mohou být obchodovány v zemích AFTA s preferenční celní sazbou 0 % - 5 %. Na jednání v září 2004 ministři financí ASEANu dohodli snížení cel v 11 průmyslových sektorech nejdéle do r. 2012.
V prosinci 2004 ASEAN a Čína podepsaly novou dohodu o omezení většiny celních sazeb ve vnitřním obchodě s platností od r. 2010. V pokročilém stádiu jednání jsou také Dohody o volném obchodu mezi ASEAN a Japonskem a mezi ASEAN a Jižní Koreou.
V návaznosti na zahájení výše zmiňované funkčnosti zóny volného obchodu AFTA v lednu 2003 musí tuto skutečnost vzít do budoucna v úvahu všechny české firmy, které vyrábějí nebo kompletují své výrobky v zemích ASEAN, případně tuto výrobu zvažují.
Česká firma může získat konkurenční cenovou výhodu, má-li umístěn svůj výrobní/kompletační závod v jedné ze zemí ASEAN s pokrytím trhu AFTA, resp. ASEAN.
Ukazuje se, že při systematické práci na obou stranách jsou velmi dobré šance na uplatnění řady českých výrobků na indonéském trhu. V této věci je reálné prosadit české zařízení oproti obrovské konkurenci nebo zavést na indonéský trh úplně nový neznámý výrobek.
Podepsání Rámcové úvěrové dohody mezi ČSOB a Bank Mandiri
Významným impulsem pro další obchodní spolupráci bylo podepsání exkluzivní Rámcové úvěrové dohody (GLFA – General Loan facility Agreement) mezi ČSOB a Bankou Mandiri, nejsilnější indonéskou bankou, ke kterému došlo v únoru 2006 v Jakartě. Dohoda umožňuje poskytnout exportní úvěry na dodávky českých vývozců do Indonésie až do maximální výše 40 mil. EUR se splatností až 5 let. Jedná se vůbec o první smlouvu tohoto druhu mezi českou bankou a významnou partnerskou bankou, která byla uzavřena v regionu jihovýchodní Asie.
Malé vodní elektrárny
V letech 2005 - 2006 se podařilo českým firmám do provincie Severní Sulawesi dodat kompletní elektromechanickou část zařízení pro malé vodní elektrárny Kalumpang a Hanga-Hanga II. Protože standardně rozsah českých dodávek pro projekty malých vodních elektráren pokrývá kompletní technologickou část (tj. nikoliv stavbu s příslušnou infrastrukturou), což odpovídá cca 40 – 50 % z finanční hodnoty konečného projektu, je obvykle nutná spolupráce s místním, zpravidla soukromým investorem developerem projektu.
V červnu t.r. proběhlo jednání ZÚ Jakarta se starostou regentství Gowa (Jižní Sulawesi) H. Ichsan Yasin Lipmo a dalšími zástupci místní vlády. Starosta potvrdil zájem o vzájemnou ekonomickou spolupráci, z nichž nejdůležitější je spolupráce při výstavbě nových malých vodních elektráren. Okamžitá potřeba nových zdrojů v regentství je na úrovni cca 20 MW.
Jako vhodné pro spolupráci je buď vybudování několika tzv. mikro vodních elektráren (tj. do 1 MW jednotkového výkonu). V tomto případě je schvalovací proces, podle platných indonéských předpisů, plně v rukou místní samosprávy, přičemž je třeba vzít v úvahu pozitivní fakt, že v Indonésii aktuálně v rámci posilování samosprávné autonomie provinční a regionální vlády spravují značnou část rozpočtových prostředků. Druhou méně pružnou možností je vybudování jedné větší vodní elektrárny +/- 20 MW výkonu. V tomto případě, protože by se jednalo již o větší stavbu, je třeba počítat s komplikovaným schvalovacím procesem v Jakartě.
Modernizace cukrovarů
Indonésie byla ještě před několika lety největším producentem cukru na světě, dnes se řadí k největších světových dovozcům. Důvodem je velmi neefektivní domácí výroba na zastaralém zařízení v cca 52 cukrovarech vlastněných 6 státními pěstitelskými podniky (pozn.: K tomu jsou v zemi ještě 4 soukromé cukrovary, které jsou v dobrém stavu). Momentální domácí roční produkce je cca 2 mil. tun a roční dovoz cca 1 mil. tun. Podle nedávného prohlášení viceprezidenta Jusufa Kally hodlá vláda revitalizovat domácí výrobní základnu s cílem dosažení soběstačnosti v r. 2009 a za tímto účelem vybrané vedoucí indonéské banky připravují syndikované finanční zdroje ve výši cca 560 mil. USD.
V červnu t.r. proběhlo v Makassaru (Jižní Sulawesi) jednání ZÚ Jakarta s vedoucími přestaviteli podniku státní pěstitelské společnosti PT. PN XIV, který mimo jiné výhradně vlastní a provozuje 3 cukrovary, které se nacházejí v provincii Jižní Sulawesi, přičemž jeden z nich, cukrovar Bone, byl v r. 1975 dodán do Indonésie z ČR (pozn.: Jedná se o původní zařízení firmy ŠKODA Plzeň). Pro českou stranu se pilotní projekt (pozn.: finanční rozsah +/- 10 mil. USD) na modernizaci 3 cukrovarů v Jižním Sulawesi, původně dodaných z ČR, Indie a Taiwanu, jeví jako velmi perspektivní.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
surf-bali: levné ubytování na Bali (17.05.12 03:53)
Zdravíme všechny, nabízíme levné ubytování na Bali, v domě s bazénem, v jižní části poloostrova Bukit, cca 10min od letiště. Veškeré info a kontakty na www.surf-bali.cz ALOHA (reagovat)
Váš komentář:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Elbrus (5642m.n.m), nejvyšší hora Evropy, byla po několik let mou „fatamorgánou“. Čím víc mě zaměstnávala myšlenka zdolat ji, tím víc mi připadalo „obyčejné“ vyrazit na ni...
Čtěte více z deníku Článek
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: