Japonsko

Očekávaný vývoj v teritoriu

  • 10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země
  • 10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.
  • 10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země

Jedním z hlavních ekonomických témat roku 2007 bude i nadále privatizace poštovního systému, která je nejdůležitější součástí reformních plánů japonské vlády. V září 2004 schválila vláda „Základní politiku privatizace Japonské pošty“, která je označovaná jejím autorem Radou pro ekonomickou a fiskální politiku za největší reformní krok v historii Japonska od reforem Meiji v 19. století. Zřejmě nejdůležitější změnou by mělo být využití kapitálových prostředků Japonské pošty v soukromé sféře. Podle navrženého scénáře má vláda v říjnu 2007 rozdělit Japonskou poštu na čtyři společnosti. Poté bude následovat desetileté přechodné období. Zákon o privatizaci Japonské pošty byl, po předchozím dramatickém vývoji na vnitropolitické scéně, schválen parlamentem v říjnu 2005. Rok 2006 a 2007 je obdobím příprav samotné privatizace.

V roce 2007 pokračuje realizace komplexní decentralizace veřejného sektoru. Doposud je pružnost místních zastupitelstev v reakci na požadavky a preference občanů ještě značně omezena. V rámci tzv. „Trinity reform“ by mělo dojít ke snížení přidělovaných dotací a zvýšení místních daní. Pro efektivní fungování tohoto systému však bude třeba zajistit fiskální disciplínu místních zastupitelstev a posílit racionální využívání dotací a místních daní.

Inflace – index spotřebitelských cen by se měl pohybovat okolo 0,4 % v roce 2007 a okolo 0,7 % v roce 2008. Japonská ekonomika by měla v roce 2007 vykazovat další růst. HDP poroste o 2 % v roce 2007 a 2,1 % v roce 2008. K tomuto růstu budou nejvíce přispívat vývozy a domácí poptávka. Investiční prostředí by mělo být příznivé, očekává se další růst firemních zisků. Sektor malých a středních podniků vykazoval v průběhu 2006 stabilní vzestup a vše nasvědčuje tomu, že podobný trend bude zachován i pro rok 2007. Směnný kurz JPY by měl posílit na 116 JPY/USD v roce 2007 a 103 JPY/USD v roce 2008. Sazba OCR (over-night call rate) by se měla zvýšit až na 1,0% p.a. na konci roku 2007 a postupně se dostat až na 2,0% p.a. na konci roku 2008.

V roce 2007 se očekává další debata o postupném zvýšení sazby DPH ze současných 5% na 15% nebo zavedení nové daně z blahobytu, která by zajistila postupné splácení astronomického státního dluhu (podle reálných odhadů přes 160% HDP).

V roce 2007 by mělo dojít k dalšímu poklesu firemních bankrotů v souvislosti s oživující se ekonomikou. Rok 2006 zaznamenal nejlepší výsledek v této kategorii za posledních 14 let.

Koncem roku 2004 japonská vláda rozhodla v následujících 5 letech snížit početní stav státních zaměstnanců o 10%, což představuje celkem 33.230 pracovních míst. Do roku 2009 bude každoročně snižován počet státních zaměstnanců o cca 6.500 osob.

 

10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.

V roce 2007 lze předpokládat pokračování již nastartovaných ekonomických trendů a strukturálních reforem (blíže viz kap. 4.1).

Regionálně se Japonsko bude v rámci organizací, jichž už je členem (viz kap. 3.1), snažit posilovat vazby se sousedními státy. Zde je v poslední době patrná i japonská snaha o navazování bližších vztahů v širším asijském rámci především ve snaze zachovat rovnováhu v regionu a zamezit přílišnému růstu vlivu Číny (především pomocí rozvojovou pomocí -  ODA a sjednáváním ekonomických dohod - EPA). Japonsko se bude dále na regionální i globální úrovni snažit řešit některé zásadní problémy jako např. případ unesených japonských občanů do KLDR či severokorejský jaderný program. Stále přetrvávají i některé problematické aspekty vztahů především se sousedními státy, kdy je Japonsko nuceno řešit několik teritoriálních sporů a přehodnocení postoje ke své válečné a koloniální minulosti.

Pokračující daňová reforma se v roce 2007 zaměří především na odstranění 95 % limitu na odečtení amortizovaných aktiv z daňového základu, nová pravidla pro zdanění malých a středních podniků, zjednodušení přiznání k dani a další. V souladu s decentralizací dojde k obecnému posílení místních daní na úkor daní celonárodních. Podrobnější informace k daňové reformě lze získat na http://www.mof.go.jp/english/tax/tax2005/tax2005a.htm.

V květnu 2006 vstoupil v platnost nový obchodní zákoník. Změny, které přinesl jsou všeobecně považovány za přínosné. Má zjednodušit dosavadní složité byrokratické postupy a nepřehlednost mnohokrát novelizovaného zákoníku (např. registrace a založení firmy, reorganizace, M&A a další). Výrazně se např. zjednodušily podmínky pro založení akciové společnosti (kabushiki kaisha). Podle nového zákoníku již není třeba při založení společnosti složit kapitál v hodnotě 10 mil. JPY. Nyní stačí pouhý 1 JPY. V závislosti na velikosti se společnost může také rozhodnout, zda statutárního auditora (externí firmu) nahradí vlastním daňovým a účetním poradcem. Dříve zákoník umožňoval založení pouze jednoho typu akciové společnosti, nyní jich existuje více než dvacet různých forem. Nový zákoník zrušuje tzv. soukromou společnost (yugen kaisha) a zřizuje společnost s ručením omezeným (godo kaisha). Anglické znění zákona je od konce roku 2006 k dispozici na internetové stránce www.japanlaw.info/japancommercialcode/Japan%20Commercial%20Code%20Table%20of%20Contents.html

Koncem května 2006 začala platit přísnější pravidla pro množství zbytkových chemikálií (MRL – maximum residue level) v potravinách. Z původních 283 zkoumaných látek byl seznam rozšířen na 799 chemikálií, u kterých je stanoven nejvyšší povolený obsah (MRL). Nový zákon se však obecně vztahuje na všechny chemikálie a na všechny kategorie potravin. U chemikálií, které nejsou výslovně v zákoně uvedeny, se má zato, že tento limit je jedna stomilióntina. Tato pravidla jsou považována za jedna z nejpřísnějších na světě. Opatření má za cíl omezit nadměrné používání pesticidů a některých veterinárních léčiv, a tím snížit obsah chemikálií v potravinách. Toto opatření ovlivní hlavně dovozy z rozvojových zemí (hlavně z Číny). Např. dříve se sledovalo u dovážených kuřat pouze 20 chemických látek, nyní se jich sleduje 363. Tým odborníků pracoval na tomto zákoně tři roky.

 

10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

Japonsko se brání ztrátě konkurenceschopnosti tím, že hledá nové nápady a technologie pro zahájení produkce nových výrobků. Otevírá se tak velká příležitost pro české inovační firmy, vývojová pracoviště a vědecké a technologické parky. Japonská strana je vesměs připravena investovat do dokončení výzkumu a vývoje inovačních technologií a zahájit výrobu buď v Japonsku nebo formou joint-venture se zahraničním podnikem.

Zvyšuje se průměrný věk obyvatelstva, díky čemuž se do popředí zájmu značné části spotřebitelů dostávají výrobky pro seniory obecně, výrobky usnadňující život nemocným a méně pohyblivým osobám a výrobky pro lepší využití volného času starších občanů. Lidé více pečují o své zdraví, přičemž ale roste finanční spoluúčast pacientů na léčení. Spotřebitelé střední a starší generace rádi utrácejí své prostředky za různé podpůrné a doplňkové přípravky pro uchování zdraví do vyššího věku (vitamíny, léčivé čaje, přírodní výtažky podporující funkci specifických orgánů apod.).

Na druhou stranu se ale současně zvyšuje i podíl obyvatelstva s omezeným rodinným rozpočtem. Pro některé vrstvy obyvatelstva se drahé značkové výrobky, zejména renomovaných evropských výrobců, stávají stále méně dostupné, a na trhu tím vzniká prostor pro kvalitní neznačkové výrobky za nižší cenu. Tento prostor zatím většinou rychle zabírají výrobci z jiných asijských zemí, mnohdy však nedosahují potřebné kvality a úrovně zpracování, t.j. jsou nejenom levné, ale i „levně“ vypadají. Příležitost mají především kožené módní doplňky, výrobky pro interiéry, neobvyklé dárkové předměty a textilie (za předpokladu, že design bude přizpůsoben japonskému vkusu).

Kromě těchto specifických příležitostí existují i dlouhodobé možnosti pro obchodní a další ekonomickou spolupráci vznikající s ohledem na současné směřování vývoje japonského hospodářství a společnosti. Této problematice je podrobněji věnována kapitola 7.4.

 


Informace o státu

Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:

Podcast

Odkazy

komentuj

Komentáře / diskuse


Váš komentář:





Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.


Reklama:

  • Doporučujeme také stránky ložiska těsnící materiály gufera
  • Úklidové práce v okresech Teplice, Most a Ústí nad Labem Úklid Teplice