Jedním z hlavních ekonomických témat roku 2007 bude i nadále privatizace poštovního systému, která je nejdůležitější součástí reformních plánů japonské vlády. V září 2004 schválila vláda „Základní politiku privatizace Japonské pošty“, která je označovaná jejím autorem Radou pro ekonomickou a fiskální politiku za největší reformní krok v historii Japonska od reforem Meiji v 19. století. Zřejmě nejdůležitější změnou by mělo být využití kapitálových prostředků Japonské pošty v soukromé sféře. Podle navrženého scénáře má vláda v říjnu 2007 rozdělit Japonskou poštu na čtyři společnosti. Poté bude následovat desetileté přechodné období. Zákon o privatizaci Japonské pošty byl, po předchozím dramatickém vývoji na vnitropolitické scéně, schválen parlamentem v říjnu 2005. Rok 2006 a 2007 je obdobím příprav samotné privatizace.
V roce 2007 pokračuje realizace komplexní decentralizace veřejného sektoru. Doposud je pružnost místních zastupitelstev v reakci na požadavky a preference občanů ještě značně omezena. V rámci tzv. „Trinity reform“ by mělo dojít ke snížení přidělovaných dotací a zvýšení místních daní. Pro efektivní fungování tohoto systému však bude třeba zajistit fiskální disciplínu místních zastupitelstev a posílit racionální využívání dotací a místních daní.
Inflace – index spotřebitelských cen by se měl pohybovat okolo 0,4 % v roce 2007 a okolo 0,7 % v roce 2008. Japonská ekonomika by měla v roce 2007 vykazovat další růst. HDP poroste o 2 % v roce 2007 a 2,1 % v roce 2008. K tomuto růstu budou nejvíce přispívat vývozy a domácí poptávka. Investiční prostředí by mělo být příznivé, očekává se další růst firemních zisků. Sektor malých a středních podniků vykazoval v průběhu 2006 stabilní vzestup a vše nasvědčuje tomu, že podobný trend bude zachován i pro rok 2007. Směnný kurz JPY by měl posílit na 116 JPY/USD v roce 2007 a 103 JPY/USD v roce 2008. Sazba OCR (over-night call rate) by se měla zvýšit až na 1,0% p.a. na konci roku 2007 a postupně se dostat až na 2,0% p.a. na konci roku 2008.
V roce 2007 se očekává další debata o postupném zvýšení sazby DPH ze současných 5% na 15% nebo zavedení nové daně z blahobytu, která by zajistila postupné splácení astronomického státního dluhu (podle reálných odhadů přes 160% HDP).
V roce 2007 by mělo dojít k dalšímu poklesu firemních bankrotů v souvislosti s oživující se ekonomikou. Rok 2006 zaznamenal nejlepší výsledek v této kategorii za posledních 14 let.
Koncem roku 2004 japonská vláda rozhodla v následujících 5 letech snížit početní stav státních zaměstnanců o 10%, což představuje celkem 33.230 pracovních míst. Do roku 2009 bude každoročně snižován počet státních zaměstnanců o cca 6.500 osob.
V roce 2007 lze předpokládat pokračování již nastartovaných ekonomických trendů a strukturálních reforem (blíže viz kap. 4.1).
Regionálně se Japonsko bude v rámci organizací, jichž už je členem (viz kap. 3.1), snažit posilovat vazby se sousedními státy. Zde je v poslední době patrná i japonská snaha o navazování bližších vztahů v širším asijském rámci především ve snaze zachovat rovnováhu v regionu a zamezit přílišnému růstu vlivu Číny (především pomocí rozvojovou pomocí - ODA a sjednáváním ekonomických dohod - EPA). Japonsko se bude dále na regionální i globální úrovni snažit řešit některé zásadní problémy jako např. případ unesených japonských občanů do KLDR či severokorejský jaderný program. Stále přetrvávají i některé problematické aspekty vztahů především se sousedními státy, kdy je Japonsko nuceno řešit několik teritoriálních sporů a přehodnocení postoje ke své válečné a koloniální minulosti.
Pokračující daňová reforma se v roce 2007 zaměří především na odstranění 95 % limitu na odečtení amortizovaných aktiv z daňového základu, nová pravidla pro zdanění malých a středních podniků, zjednodušení přiznání k dani a další. V souladu s decentralizací dojde k obecnému posílení místních daní na úkor daní celonárodních. Podrobnější informace k daňové reformě lze získat na http://www.mof.go.jp/english/tax/tax2005/tax2005a.htm.
V květnu 2006 vstoupil v platnost nový obchodní zákoník. Změny, které přinesl jsou všeobecně považovány za přínosné. Má zjednodušit dosavadní složité byrokratické postupy a nepřehlednost mnohokrát novelizovaného zákoníku (např. registrace a založení firmy, reorganizace, M&A a další). Výrazně se např. zjednodušily podmínky pro založení akciové společnosti (kabushiki kaisha). Podle nového zákoníku již není třeba při založení společnosti složit kapitál v hodnotě 10 mil. JPY. Nyní stačí pouhý 1 JPY. V závislosti na velikosti se společnost může také rozhodnout, zda statutárního auditora (externí firmu) nahradí vlastním daňovým a účetním poradcem. Dříve zákoník umožňoval založení pouze jednoho typu akciové společnosti, nyní jich existuje více než dvacet různých forem. Nový zákoník zrušuje tzv. soukromou společnost (yugen kaisha) a zřizuje společnost s ručením omezeným (godo kaisha). Anglické znění zákona je od konce roku 2006 k dispozici na internetové stránce www.japanlaw.info/japancommercialcode/Japan%20Commercial%20Code%20Table%20of%20Contents.html
Koncem května 2006 začala platit přísnější pravidla pro množství zbytkových chemikálií (MRL – maximum residue level) v potravinách. Z původních 283 zkoumaných látek byl seznam rozšířen na 799 chemikálií, u kterých je stanoven nejvyšší povolený obsah (MRL). Nový zákon se však obecně vztahuje na všechny chemikálie a na všechny kategorie potravin. U chemikálií, které nejsou výslovně v zákoně uvedeny, se má zato, že tento limit je jedna stomilióntina. Tato pravidla jsou považována za jedna z nejpřísnějších na světě. Opatření má za cíl omezit nadměrné používání pesticidů a některých veterinárních léčiv, a tím snížit obsah chemikálií v potravinách. Toto opatření ovlivní hlavně dovozy z rozvojových zemí (hlavně z Číny). Např. dříve se sledovalo u dovážených kuřat pouze 20 chemických látek, nyní se jich sleduje 363. Tým odborníků pracoval na tomto zákoně tři roky.
Japonsko se brání ztrátě konkurenceschopnosti tím, že hledá nové nápady a technologie pro zahájení produkce nových výrobků. Otevírá se tak velká příležitost pro české inovační firmy, vývojová pracoviště a vědecké a technologické parky. Japonská strana je vesměs připravena investovat do dokončení výzkumu a vývoje inovačních technologií a zahájit výrobu buď v Japonsku nebo formou joint-venture se zahraničním podnikem.
Zvyšuje se průměrný věk obyvatelstva, díky čemuž se do popředí zájmu značné části spotřebitelů dostávají výrobky pro seniory obecně, výrobky usnadňující život nemocným a méně pohyblivým osobám a výrobky pro lepší využití volného času starších občanů. Lidé více pečují o své zdraví, přičemž ale roste finanční spoluúčast pacientů na léčení. Spotřebitelé střední a starší generace rádi utrácejí své prostředky za různé podpůrné a doplňkové přípravky pro uchování zdraví do vyššího věku (vitamíny, léčivé čaje, přírodní výtažky podporující funkci specifických orgánů apod.).
Na druhou stranu se ale současně zvyšuje i podíl obyvatelstva s omezeným rodinným rozpočtem. Pro některé vrstvy obyvatelstva se drahé značkové výrobky, zejména renomovaných evropských výrobců, stávají stále méně dostupné, a na trhu tím vzniká prostor pro kvalitní neznačkové výrobky za nižší cenu. Tento prostor zatím většinou rychle zabírají výrobci z jiných asijských zemí, mnohdy však nedosahují potřebné kvality a úrovně zpracování, t.j. jsou nejenom levné, ale i „levně“ vypadají. Příležitost mají především kožené módní doplňky, výrobky pro interiéry, neobvyklé dárkové předměty a textilie (za předpokladu, že design bude přizpůsoben japonskému vkusu).
Kromě těchto specifických příležitostí existují i dlouhodobé možnosti pro obchodní a další ekonomickou spolupráci vznikající s ohledem na současné směřování vývoje japonského hospodářství a společnosti. Této problematice je podrobněji věnována kapitola 7.4.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Elbrus (5642m.n.m), nejvyšší hora Evropy, byla po několik let mou „fatamorgánou“. Čím víc mě zaměstnávala myšlenka zdolat ji, tím víc mi připadalo „obyčejné“ vyrazit na ni...
Čtěte více z deníku Článek
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: