Katar

Očekávaný vývoj v teritoriu

  • 10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země
  • 10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.
  • 10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země

Stát Katar patří svou rozlohou mezi relativně velmi malé státy (11 437 km2), ale svými zásobami ropy a plynu patří mezi nejvýznamnější energetické zdroje na světě. Tyto přírodní zdroje představují zhruba 80 % vývozů a 66 % příjmů do státní pokladny. Zásoby ropy odhadované na 3,7 biliónů barelů zaručují těžbu na nejméně 28 let. Díky exportům ropy se Katar zařadil (v HDP na obyvatele) na úroveň vyspělých evropských zemí.

Zásoby plynu katarských nalezišť jsou odhadovány na 7 triliónů m3, což představuje třetí nejvýznamnější z celkových světových zdrojů (po Íránu a Rusku). Katarská vláda uplatňuje v současné době relativně velmi moderní metody plánování a diverzifikační programy pro rozvoj dalších průmyslových a hospodářských odvětví, které umožňují přístup zahraničnímu kapitálu a překonávají stále ještě platné legislativní normy. Tato politická rozhodnutí ve svém důsledku otvírají ekonomiku a přivádí do země nejen zahraniční kapitál, ale i zahraniční pracovní síly, takže počet obyvatel Kataru přesáhl koncem roku 2006 již 900 000. Katar je tak nejrychleji se rozvíjejícím státem Perského zálivu i v rámci GCC, měřeno meziročními přírůstky HDP, průmyslových ukazatelů a také HDP na hlavu, kdy v roce 2006 překonal hranici 60 000 USD a zařadil se na čelní místo ve světě. Plyn představuje dnes 15 – 20 % státních příjmů a jsou budovány podmínky k prudkému růstu těžby, zpracování a exportu plynu v základní nebo zkapalněné formě do okolních zemí, zemí Asie a v poslední době i Evropy. Katarským společnostem Qatargas a Rasgas se podařilo uzavřít objemné kontrakty na dodávky zkapalněného plynu s Japonskem, Indií, Jižní Koreou atd. Jedná se o kontrakty na 25 let, tedy velmi perspektivní.

Do roku 2012 plánuje katarská vláda investovat do dalšího rozvoje hospodářství, rozvoje měst a infrastruktury celkem 130 mld. USD, které by měly dále výrazně zlepšit hospodářské, sociální, životní a pracovní podmínky v zemi. Pro další usnadnění přístupu zahraničního kapitálu se připravuje změna investičního zákona č. 13 z roku 2000, který stále ještě požaduje majoritu katarského partnera v projektech. Jiná situace je u malého a středního podnikání, u kterého může povolit ministr průmyslu a obchodu podíl zahraničního kapitálu až do 100 %, zejména v odvětvích zemědělství, průmyslu, zdravotní péče, vzdělání, turistiky, výroby užívající a rozvíjející domácí přírodní zdroje, energetiky a důlního průmyslu za předpokladu, že jsou v souladu se státními rozvojovými plány a jsou zároveň kompatibilní se zájmy státu na využívání domácích přírodních surovin, rozvoje průmyslu s exportními ambicemi, nebo průmyslové projekty, které zajišťují výrobu nových výrobků při použití moderních technologií. Stále více se státní orgány začínají věnovat také realizaci environmentálních programů a projektů (sběr a likvidace komunálního i průmyslového odpadu, čištění odpadních vod, hledání alternativních zdrojů energie a rozvoj zdravého prostředí, přispívajícího k rozvoji turistického ruchu). Na podporu investic pamatuje výše uvedený zákon č. 13 celou řadou pobídek - od volného dovozu surovin a technologií až po ochranu před vyvlastněním státem.

Takovéto zázemí vzbuzuje neobyčejný zájem zahraničních společností, podporovaných svými vládami, o investice přispívající také k zajištění surovin a energetických potřeb svých zemí, ale také o pronikání na trh se zbožím. Proto také uplatnění na zdejším trhu představuje náročnou přípravu a jednání v konkurenci s firmami prakticky z celého světa. Přesto jsou tady možnosti uplatnění pro české firmy v průmyslových odvětvích stavebnictví, dopravě, energetice a petrochemii, při dodávkách průmyslových spotřebních výrobků jako automobilů, ekologických zařízení, ale také spotřebního zboží jako sklo (užitkové i dekorativní), bižutérie, spojovací technika, obalová technika, elektrovýrobky atd. Cesta je také pro dodavatele potravin, protože Katar je jako všechny země GCC závislý na dovozu téměř všech svých průmyslových a spotřebních výrobků. Možnosti jsou také pro dodavatele hnojiv, krmiva pro zvířectvo, úpravny vody, zavlažovací a čerpací techniku, malou zemědělskou techniku v rámci programů a podpory vlády Kataru dalšímu rozvoji zemědělství a chovatelství. V rámci obchodních misí, které se uskutečnily v únoru 1999 a listopadu 2004, byl proveden průzkum možností českých společností na katarském trhu. Na trhu je však třeba pracovat velmi aktivně, pokud se dodavatel chce uplatnit na náročném, ale nesmírně perspektivním trhu, kde je třeba počítat se silnými finančními schopnostmi trhu, ale i tvrdou konkurencí asijských dodavatelů, kteří také využívají situace, kdy většina obchodních ředitelů v katarských firmách pochází z Indie, Pákistánu, Jemenu, Hongkongu, ale také z Libanonu, Sýrie, Egypta a samozřejmě má vždy silný sklon nakupovat ze zemí odkud pochází, nehledě na znalost jazyka, zvyků a podmínek obchodu.

Na podporu aktivit českých firem a také větší informovanosti české podnikatelské veřejnosti, zejména malých a středních podniků, připravuje OEÚ ZÚ Kuvajt ve spolupráci s MPO seminář o obchodních příležitostech v Kuvajtu a Kataru, který by se měl konat začátkem roku 2008 v Praze, který by bylo možno spojit i se seminářem o ostatních okolních zemích, které k sobě geograficky i hospodářsky patří.

 

10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.

Katar si také v roce 2006 uchoval svůj obdivuhodný hospodářský růst, opírající se o celkovou příznivou konjunkturální situaci na světových trzích s ropou a zemním plynem. I v roce 2006 si uchoval vysoký růst HDP ve výši 26 %, který navazoval na růst v předchozích třech letech, kde byly zaznamenány meziroční přírůstky dokonce ve výši 30 %. Země sklízí plody progresivní rozvojové strategie státu, která byla vyhlášena v 90. letech a která kombinuje ekonomickou otevřenost s jasnou ekonomickou diversifikační politikou a institucionálními a demokratickými reformami. Tato strategie, spolu s příznivým cenovým vývojem na ropných trzích a vysokými investičními výdaji na rozvoj především těžby a výroby plynu, vytváří předpoklady pro udržitelný vysoký růst také v dalších pěti letech, který by mohl přinést zdvojnásobení ekonomické síly Kataru do roku 2012, kdy by se měly začít projevovat důsledky velkých investic v posledních pěti letech a kdy by měly být již všechny zahájené investice v provozu. Nepříznivým důsledkem stále rostoucích cen ropy a plynu je však stále stoupající inflace, která v roce 2006 již dosáhla 11,8 % a očekává se, že v roce 2007 by mohla překročit 12 %. Sehrává v tom svoji roli také silná poptávka po pracovní síle a s tím spojená inflace na trhu nemovitostí.

Na celosvětové úrovni lze očekávat ze strany Státu Katar nadále aktivní podporu euroatlantického úsilí v boji proti mezinárodnímu terorismu a šíření zbraní hromadného ničení s podílem na řešení explozivní situace na Blízkém a Středním Východě a také snahy o další hospodářskou spolupráci s odběratelskými zeměmi zejména zemního plynu, další modernizaci svého ropného průmyslu a rozšiřování spolupráce se všemi asijskými i africkými zeměmi.

Katar se bude zřejmě i nadále aktivně podílet na jednáních s Evropskou unií o FTA (Smlouvě o volném obchodu), která snad už konečně bude po dlouhých letech vyjednávání podepsána.

Na regionální úrovni se očekává další jednání a sbližování v ekonomické, měnové a bezpečnostní spolupráci mezi státy GCC. Je pravda, že díky různým vlivům dochází neustále k odkladu jak měnové, tak i plné ekonomické integrace států v zálivu, i když po uzavření celní unie se zdála další pokračování jednání snadná.

 

10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

Politická a obchodně-ekonomická orientace země

Katar věnuje velkou pozornost všem aspektům upevňování jednoty arabských zemí. Úspěšnost současné zahraniční politiky je silně spjata se jménem emíra šejcha Hamada, který získal oblibu a širokou podporu (i mezinárodně) díky zavedení četných reforem v zemi. Emír posílil vztahy země s Íránem, Irákem a Izraelem a vyřešil letitý územní spor s Bahrajnem. Katar prosazuje nekonfliktní, neofenzivní a pragmatickou politiku malé země. Základním zahraničně-politickým principem jsou přátelské vztahy a oboustranně výhodná spolupráce se všemi mírumilovnými státy při respektování nezasahování do vnitřních záležitostí. Snaží se o zvýšení své mezinárodní prestiže, zejména prokázat na mezinárodním fóru nezávislou politiku na Saúdské Arábii.

Vztah země k ekonomické a obchodní spolupráci s ČR

Politicko-ekonomické vztahy mezi ČR a Katarem jsou dlouhodobě na velmi dobré úrovni. ČR je oblíbeným turistickým cílem Katařanů. Převládá lázeňská turistika. Česká komunita patří k nejmenším v zemi. V Kataru je provdáno několik českých občanek. Dále v zemi pracuje cca 20 expertů v různých oblastech průmyslu, zdravotnictví, sportu, turistiky.

Hlavní překážky vzájemné ekonomické a obchodní spolupráce (politické, legislativní, ekonomické)

Určitou překážkou bývá neznalost prostředí řady českých firem, které se snaží proniknout na katarský trh. Cestu ke katarskému spotřebiteli si uzavírají svou malou flexibilitou, pomalostí a nerealistickým předražováním nabízeného zboží, což dává zelenou konkurenci. Rovněž vstup na zcela nasycený katarský trh s přítomnou konkurencí všech předních evropských i světových výrobců není bez obtíží a v prostředí ostré konkurence může zvítězit jen výjimečné zboží, případně to, které prorazí díky své nižší ceně. Překážkou je také fakt, že existují sice již několik let diplomatické styky, ale stále ještě obě země vyřizují své vztahy přes nerezidentní velvyslanectví (v Kuvajtu a v Maďarsku), což komplikuje vzájemné obchodní, ale i jiné vztahy. Vzájemné otevření styčných úřadů na jakékoli úrovni v hlavních městech obou našich zemí by rozhodně prospělo dalšímu rozvoji vztahů mezi našimi státy na všech úrovních.

Překážkou pro vstup na katarský trh je také fakt, že každá cizí firma hodlající obchodovat v Kataru musí své obchody realizovat prostřednictvím místního agenta. Jeho výběr je zásadní pro další osud obchodu, neboť v případě neaktivního či jiným způsobem neproduktivního zástupce je jen velmi obtížné vyvázat se ze smlouvy.

Ze strany Kataru nejsou žádné další překážky vzájemné ekonomické a obchodní spolupráce. Katar naopak vyvíjí snahu přilákat zahraniční společnosti a investice. Nabízí zahraničním společnostem výhodné podmínky:

  • nulové clo na dovozy strojů, zařízení podniků a náhradních dílů
  • nulové vývozní clo
  • žádné daně ze zisku na dohodnuté období
  • levnou energii (plyn a elektřinu)
  • nulovou daň z platů zahraničních pracovníků
  • levný nájem pozemků
  • malou inflaci a stabilní kurs
  • příslib liberalizovat vízovou politiku a pracovní povolení atd.
 


Informace o státu

Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:

Odkazy

Podcast

komentuj

Komentáře / diskuse


Váš komentář:





Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.


Reklama:

  • Doporučujeme také stránky ložiska těsnící materiály gufera
  • Úklidové práce v okresech Teplice, Most a Ústí nad Labem Úklid Teplice