Kazachstán

Základní informace

  • 1.1. Oficiální název státu
  • 1.2. Rozloha
  • 1.3. Počet obyvatel, hustota na km?, podíl ekonomicky činného obyvatelstva
  • 1.4. Průměrný roční přírůstek obyvatelstva a jeho demografické složení
  • 1.5. Národnostní složení
  • 1.6. Náboženské složení
  • 1.7. Úřední jazyk a ostatní nejčastěji používané jazyky
  • 1.8. Administrativně správní členění země, hlavní město a další velká města
  • 1.9. Peněžní jednotka a její členění, používání jiných měn
  • 1.10. Státní svátky, obvyklá pracovní a prodejní doba
  • 1.11. Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty
  • 1.12. Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU
  • 1.13. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
  • 1.14. Oblasti se zvýšeným rizikem pro cizince – vhodnost návštěvy s ohledem na politickou či jinou situaci v zemi
  • 1.15. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu (včetně generálních či honorárních konzulátů) – popis spojení z letiště a z centra města
  • 1.16. Kontakty na zastoupení ostatních českých institucí (Česká centra, CzechTrade, CzechInvest, CzechTourism)
  • 1.17. Praktická telefonní čísla v teritoriu (záchranka, dopravní policie, požárníci, infolinky apod.)
  • 1.18. Internetové informační zdroje
  • 1.19. Adresy významných institucí

1.1. Oficiální název státu

  • Republika Kazachstán (KZ). Ústava KZ připouští též - Kazachstán.
  • Kazachstan Republikasy - kazašský název
  • Republic of kazakhstan - anglický název
 

1.2. Rozloha

  • Rozloha - 2 717 300 km2
  • Celková délka obvodu hranic činí 12 560 km. Délka hranic s Ruskem - 6 500 km, Uzbekistánem - 2 300 km, Kyrgyzstánem - 900 km, Turkmenistánem - 400 km. Délka hranic s ČLR činí 1 460 km
 

1.3. Počet obyvatel, hustota na km?, podíl ekonomicky činného obyvatelstva

  • Počet obyvatel - 15 485 tis. (červenec 2007)
  • Hustota obyvatelstva: 5,6 obyv./km2
Počet ekonomicky činného obyvatelstva
Rok200120022003200420052006
Počet  ekon. činného obyvatelstva (v tis.)6 3616 6466 9917 1987 2397 403
Počet práceschopného obyvatelstva
Rok200120022003200420052006
Počet  práceschop. obyvatelstva (v tis.)7 4737 4007 6577 8407 9018 027
 

1.4. Průměrný roční přírůstek obyvatelstva a jeho demografické složení

Průměrný roční přírůstek obyvatelstva
Rok200120022003200420052006
Přírůstek obyvatelstva (na tis. obyvatel) 4,96,16,37,9 8,09,3

Od roku 1986 postupně a od roku 1993 dramaticky klesá přirozený roční přírůstek obyvatelstva. Ke zlepšení situace a stabilizaci s malým nárůstem dochází až od roku 2000 (celkový koeficient porodnosti se za posledních pět let zvýšil z 14,1 na 18,5). Zvýšení počtu obyvatelstva je jedním z hlavních strategických cílů státní politiky. Je zřejmá snaha podporovat nejen porodnost, ale i návrat etnických Kazachů (tzv. Oralmanů) zpět do Kazachstánu (z Mongolska, Uzbekistánu, Afghánistánu, Íránu atd.).

Významnou skutečností v celkovém poklesu počtu obyvatel KZ představuje kromě uvedených faktorů i vystěhovatelství. Jedná se zejména o vystěhování do zemí bývalého SSSR, kdy počet vystěhovaného obyvatelstva výrazně převyšuje přistěhování. Trvale nejvyšší počet vystěhování je registrován do Ruské federace, největší počet přistěhování je z Uzbekistánu.

Od devadesátých let dochází přesídlování krajanů z Kazachstánu rovněž do České republiky. Na základě usnesení Vlády ČR ze dne 1. listopadu 2006, č. 1248, bylo rozhodnuto o „Postupu při dokončování přesídlení osob s prokázaným českým původem (krajanů) z Kazachstánu". Celkem bylo - bude v této etapě přesídleno 157 krajanů. Prvních 57 bylo přepraveno koncem července 2007, další letadlo přistálo s krajany z Kazachstánu začátkem září a poslední let se připravuje na konec října 2007.

Podle oficiálních statistik připadá na městské obyvatelstvo 57,4 % a na vesnické 42,6 % z celkového počtu obyvatelstva. Zdá se, že prosté dělení na městské a vesnické nemá velkou vypovídací hodnotu (přesnější by bylo dělení na urbanní a rurální obyvatelstvo). Do měst utíká mnoho obyvatel z vesnic (dochází k "ruralizaci" měst), o kterých lze předpokládat, že se vrátí při zlepšení života na vesnici.

 

1.5. Národnostní složení

  • 120 národností a etnických skupin
    • Kazaši - 8 250 tis.
    • Rusové - 4 190 tis.
    • Ukrajinci - 490 tis.
    • Uzbeci - 390 tis.
    • Němci - 270 tis.
    • Tataři - 237 tis.
    • zbytek - ostatní

Kromě etnické strukturalizace společnosti, stejně důležitou úlohu hraje i strukturalizace klanová a dělení na kmenové svazy, tzv. Starší, Střední a Mladší žuzy.

 

1.6. Náboženské složení

  • Kazaši - islám
  • obyvatelé evropského původu - křesťanství různých směrů - zejména pravoslavní
  • dále pak katolíci
  • protestanti
  • judaisté
 

1.7. Úřední jazyk a ostatní nejčastěji používané jazyky

Zákon o jazycích z roku 1997 rozlišuje „státní jazyk“ a „oficiální jazyk“. Státním jazykem je kazaština. Podle platné Ústavy KZ (část I, čl.7) se ve státních organizacích a orgánech místní samosprávy oficiálně používá vedle kazaštiny i ruština. Rok 1999 je rokem „nastartování“ programu cíleného a státními orgány podporovaného zviditelnění kazašského jazyka v občanském životě. Rusky však nadále běžně hovoří takřka veškeré obyvatelstvo země.

 

1.8. Administrativně správní členění země, hlavní město a další velká města

V květnu 1997 proběhla v Kazachstánu reforma územně-správního členění, která ve svých výsledcích měla dosáhnout 14 oblastí + hl. města. Proces ještě není zcela ukončen (např. v roce 2001 bylo přeneseno správní středisko Almatinské oblasti z Almaty do města Taldykorgan) a současná situace fixuje 14 oblastí + hlavní město Astana + bývalé Almaty (tzv. „jižní hl. město“, které získalo zvláštní statut).

Administrativní členění
OblastPočet obyv. (v tis.)Rozloha v tis. km2Obyv./km2
Akmolinská 748,3 136,95,5
Aktjubinská 691,9 300,62,3
Almatinská 1 611,4 220,77,3
Atyrauská 477,1 118,64,0
Východokazachst.1 427,8 283,35,1
Žambylská 1 005,7 144,37,0
Západokazachst.611,4 152,34,0
Karagandinská 1 337,3 428,03,1
Kyzylordinská 622,6 226,02,7
Kostanajská 902,1 195,44,6
Mangistauská 383,3 165,62,3
Pavlodarská 744,2 124,86,0
Severokazachstánská 660,198,06,8
Jihokazachstánská 2 263,5117,319,3
Astanacca 750 000 cca 2 000
Almaty (město)1 269,1 3 764,3

Údaje za rok 2006

Hlavní město:

  • Astana

Další větší města:

  • Almaty - 1,3 mil. (býv. hl. město),
  • Karaganda - 600 000,
  • Šimkent - 400 000,
  • Pavlodar - 380 000,
  • Petropavlovsk - 350 000,
  • Usť-Kamenogorsk - 350 000,
  • Taraz (dříve Žambyl) - 350 000,
  • Aktjubinsk - 320 000,
  • Semipalatinsk - 300 000 obyvatel.
 

1.9. Peněžní jednotka a její členění, používání jiných měn

  • 1 Tenge = 100 tyinů (KZT), od 15. 11. 1993

Od 5. 04. 99 zaveden plovoucí kurs KZT. V současné době (11. 2006) je USD/127,8 KZT.
Upozornění: Od roku 2002 je v platnosti zákon, který zakazuje přijímat při platbách v běžném styku jinou měnu než tenge.

 

1.10. Státní svátky, obvyklá pracovní a prodejní doba

Státní svátek:

  • 16. prosinec - Den nezávislosti

Významné dny:

  • 1. a 2. leden - Nový rok
  • 7. leden - Pravoslavné Vánoce
  • 8. březen - Mezinárodní den žen
  • 22. březen - Nauryz mejramy (Svátek jara/nového roku)
  • 1. květen - Svátek jednoty lidu Kazachstánu
  • 9. květen - Den vítězství
  • 30. srpen - Den Ústavy KZ
  • 25. říjen - Den republiky

Rozhodnutím Parlamentu RK byl ještě jako svátek vyhlášen začátek muslimského svátku „Kurbanajt". Vzhledem k tomu, že se jedná o svátek, jehož datum určuje lunární kalendář, je tento svátek pohyblivý a připadá na leden.

Často jsou k některým významným svátkům, rozhodnutím prezidenta nebo vlády, přidávány další volné dny, případně jsou prováděny různé přesuny. Je vhodné se včas informovat, jak přesně budou dny pracovního volna konkrétně pro daný rok určeny.

Obvyklá pracovní doba ve státních i v ostatních institucích je od 09 až 10 hod. do 18 až 19 hod. Prodejní doba v obchodech s potravinami od 09–20 hod., v prodejnách spotřebního zboží 10–19 hod. Ve větších městech je provozován dostatečný počet prodejen základních potravin s nepřetržitým provozem.

 

1.11. Místní zvyklosti důležité pro obchodní kontakty

V Kazachstánu má obchod stejně jako ve většině východních zemí i určitou svoji společenskou rovinu (je první předpoklad úspěchu). Je třeba počítat s tím, že bez osobního kontaktu s potenciálním obchodním partnerem se neobejdete, že obchodní jednání zejména v Kazachstánu jsou doprovázena různými dlouho trvajícími a vydatnými obědy nebo večeřemi s mnoha přípitky. V neposlední řadě je také třeba mluvit dobře rusky, neboť znalost jazyků je v Kazachstánu poměrně slabá. Určitě nevede k obchodnímu úspěchu hojné zasílání e-mailu v angličtině doprovázené odkazy na internetové stránky. Dalším důležitým momentem je, že společnost v Kazachstánu je poměrně patriarchální a zejména prvotní kontakty na osobní úrovni by měli navazovat spíše muži.

Není také dobré své potenciální partnery podceňovat, možná neumí dobře anglicky a nejsou schopni vést hluboké teoretické diskuse o mezinárodním obchodě, za to se však velmi dobře vyznají v místním poměrech a umějí si obratně poradit díky kontaktům na své příbuzné a známé.

Dále je nutno brát v úvahu, že Kazachstán, ač se jeví na první pohled jako země, která se neliší svými zvyklostmi od evropských, je však zemí východní s výrazným orientálním typem myšlení. Jedná se třeba o přesnost, schopnost dodržet nejen ústní ale i písemnou dohodu, nespolehlivost, neschopnost se vcítit do problému partnera atp. Dalším takovým projevem je nedodržování dopravních předpisů, nesmyslná agresivita nejen v dopravě, ale i v mezilidských vztazích. Často se slušnost považuje za slabost. Současně je třeba brát i v úvahu silné příbuzenské vztahy.

 

1.12. Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU

Pokud se jedná o akutní poskytnutí první pomoci, ta je poskytována zdarma. Platí se až následná péče. Ceny jsou vysoké, a to jak absolutně, tak i vzhledem ke kvalitě poskytovaného ošetření. Nemocnice jsou skromně vybaveny, většinou starými sovětskými přístroji a úroveň hygieny je také problematická. Proto by občan ČR měl cestovat do Kazachstánu, jen když je jeho zdravotní stav alespoň dobrý. Vzhledem k výše uvedenému se doporučuje při cestě do Kazachstánu se pojistit.

Pokud vznikne skutečně kritická situace, je vhodné deklarovat, že máte zájem o poskytnutí placené zdravotní péče, lze tak dosáhnout podstatně vyššího standardu ošetření nebo hospitalizace. Je proto vhodné mít u sebe dostatečnou peněžní hotovost, neboť tak můžete prakticky okamžitě eliminovat některé nepříjemné situace.

 

1.13. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Mezi ČR a KZ je od roku 2000 zaveden oboustranný vízový režim. Žádost o vízum podávají občané ČR na ZÚ KZ v Praze. Občané ČR potřebují pro žádost o vízum platný cestovní pas (nejméně ještě 6 měsíců), vyplněnou žádost, voucher od CK nebo pozvání ověřené OVIR a jednu fotografii. Po příjezdu do Kazachstánu se při pobytu do 90 dnů registrace nevyžaduje, ale je třeba, aby cizinec před pasovou kontrolou vyplnil imigrační kartičku a nechal si ji při kontrole potvrdit. V případě, že pobyt je delší než 90 dnů, je povinnost se do 5 dnů registrovat na OVIRu. Je-li ubytován v hotelu, tuto povinnost by za něj mělo vykonat ubytovací zařízení (vždy je třeba si tuto skutečnost ověřit).

Podmínky pro vydání víza pro občany KZ jsou prakticky totožné.

Pozn.: Vízum do KZ je poměrně drahé, podle typu od cca 70 do cca 160 USD. Vydávání víz je pomalé, nepružné a byrokratické, proto je třeba počítat, že vydání trvá 10 až 14 dnů od podání žádosti (samozřejmě ve vztahu k typu požadovaného víza, často tato doba může být i delší).

 

1.14. Oblasti se zvýšeným rizikem pro cizince – vhodnost návštěvy s ohledem na politickou či jinou situaci v zemi

Oblasti se zvýšeným rizikem pro cizince v Kazachstánu nejsou. Jen pokud se někdo vydá do příhraničních oblastí, je vhodné si včas zjistit, zda není nutné mít zvláštní povolení. Obecným rizikem je zvýšená kriminalita, ale toto riziko lze v zásadě hodně eliminovat opatrným chováním. Vyhýbat se neznámým okrajovým částem města, ve večerních hodinách se pohybovat po hlavních a osvětlených ulicích, vyhnout se žebrákům a diskusím s neznámými nebo nedůvěryhodně vyhlížejícími lidmi.

 

1.15. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu (včetně generálních či honorárních konzulátů) – popis spojení z letiště a z centra města

Vláda ČR svým usnesením č. 524 ze dne 22.9.1993 vyslovila souhlas se zřízením velvyslanectví ČR v tehdejším hlavním městě Kazachstánu - Almaty.

V lednu 1995 zahájilo v Almaty činnost velvyslanectví ČR s akreditovaným velvyslancem se sídlem v Moskvě. Slavnostní otevření velvyslanectví ČR v Kazachstánu se uskutečnilo během návštěvy ministra zahraničních věcí ČR J.Zieleniece v Almaty v rámci jeho cesty po zemích Střední Asie v březnu 1995. Od října 2003 je velvyslanectví řízeno mimořádným a zplnomocněným velvyslancem.

ZÚ Almaty byl pověřen také zastupováním zájmů ČR v Kyrgyzstánu.

Adresa:

Velvyslanectví České republiky v Kazachstánu (s akreditací pro Kyrgyzstán)
Business Centre Arman, Sary-Arka 6
010000 Astana
tel: ++(7 7172) 990142, 990143
fax: ++(7 7172) 990142

Pro poštovní styk:

Embassy of the Czech Republic in Kazakhstan
Business Centre Arman, Sary-Arka 6
010000 Astana
Republic of Kazakhstan
e-mail: astana@mzv.cz

Při Českém velvyslanectví v Astaně byla zřízena Pobočka velvyslanectví v Almaty, kde se nachází obchodně-ekonomický úsek (OEÚ)

Adresa - kontakty na Pobočku velvyslanectví Almaty a na OEÚ:

Pobočka velvyslanectví České republiky Almaty Business Center "Nurly-Tau", 2A Al-Farabi 5 050059 Almaty Republic of Kazakhstan Tel.: +(7 727) 2777092, 2777093 Fax:: +7 727 2777092 E-mail commerce_almaata@mzv.cz

 

 

 

 

 

1.16. Kontakty na zastoupení ostatních českých institucí (Česká centra, CzechTrade, CzechInvest, CzechTourism)

V Kazachstánu nemají zastoupení agentury CzechTrade, CzechInvest ani CzechTourism

 

1.17. Praktická telefonní čísla v teritoriu (záchranka, dopravní policie, požárníci, infolinky apod.)

  • 01 - hasičská služba
  • 02 - policie
  • 03 - rychlá lékařská pomoc
  • 04 - havárie - plyn
  • 09 - informace o telefonních číslech v Almaty
  • 051 - záchranáři
  • 058 - taxi
  • 505060 - nepřetržitá informační služba „ lékařská pomoc a léky"
 

1.18. Internetové informační zdroje

Oficiální webové stránky státních orgánů a institucí Republiky Kazachstán

  • PRESIDENT http://www.akorda.kz
  • GOVERNMENT http://www.government.kz
  • CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY http://www.cci.kz
  • PARLIAMENT http://www.parlam.kz
  • MINISTRY OF ENERGY AND MINERAL RESOURCES http://www.memr.gov.kz
  • MINISTRY OF DEFENCE http://www.mod.kz
  • MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS http://www.mvd.kz
  • MINISTRY OF HEALTH http://www.mz.gov.kz
  • MINISTRY OF EDUCATION AND SCIENCES http://www.edu.gov.kz
  • ENVIRONMENTAL PROTECTION MINISTRY http://www.nature.kz
  • MINISTRY OF AGRICULTURE http://www.minagri.kz
  • MINISTRY OF TRANSPORT AND COMMUNICATIONS http://www.mtk.gov.kz
  • MINISTRY OF LABOR AND SOCIAL CARE http://www.enbek.kz
  • MINISTRY OF FINANCE http://www.minfin.kz
  • MINISTRY OF ECONOMY AND BUDGET PLANNING http://www.minplan.kz
  • JUSTICE MINISTRY http://www.minjust.kz
  • NATIONAL BANK http://www.nationalbank.kz
  • GENERAL PROSECUTOR`S OFFICE http://www.procuror.kz
  • STATISTICS AGENCY OF KAZAKHSTAN http://www.stat.kz
  • AGENCY INFORMATION TECHNOLOGIES AND COMMUNICATIONS http://www.aic.gov.kz
  • AGENCY FOR MANAGING LAND RECOURSES http://www.auzr.kz
  • MINISTRY OF EMERGENCY SITUATIONS http://www.emer.kz
  • MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS http://www.mfa.kz
  • AGENCY FOR REGULATION OF NATURAL MONOPOLIES http://www.regulator.kz
  • MINISTRY OF INDUSTRY AND TRADE http://www.mit.kz
  • MINISTRY OF TOURISM AND SPORT http://www.mts.gov.kz
  • NATIONAL SECURITY COMMITTEE http://www.knb.kz
  • MINISTRY OF CULTURE AND INFORMATION http://www.sana.gov.kz
  • COMMITTEE OF CUSTOMS http://www.customs.kz
  • AGENCY FOR MIGRATION AND DEMOGRAPHY http://www.demomigration.kz
  • AGENCY FOR REGULATION AND SUPERVISION OF FINANCIAL MARKET AND FINANCIAL ORGANIZATIONS http://www.afn.kz
  • CENTRAL ELECTION COMMISSION http://www.election.kz
  • AGENCY OF FINANCIAL POLICY http://www.finpol.kz
  • KAZINVEST http://www.kazinvest.kz
  • SUPREME COURT http://www.supcourt.kz
  • ESTIMATION COMMITTEE ON CONTROL OVER IMPLEMENTATION OF THE REPUBLICAN BUDGET http://www.esep.kz
  • CONSTITUTIONAL COUNCIL http://www.constcouncil.kz
  • DEVELOPMENT BANK OF KAZAKHSTAN http://www.kdb.kz
  • NATIONAL INNOVATION FUND http://www.nif.kz
  • INVESTMENT FUND OF KAZAKHSTAN http://www.ifk.kz
  • MARKETING AND ANALYTICAL RESEARCH CENTER http://www.cmar.kz
  • KAZAKHSTAN CLUSTER INITIATIVE http://www.cluster.kz
  • ENGINEERING AND TECHNOLOGY TRANSFER CENTER http://www.t2.kz
  • STATE CORPORATION ON INSURANCE OF EXPORT CREDIT AND INVESTMENT http://www.kecic.kz
  • OFFICIAL SITE OF ALMATY CITY http://www.almaty.kz
  • OFFICIAL SITE OF ASTANA CITY http://www.astana.kz
 

1.19. Adresy významných institucí

Obchodní a průmyslová komora Kazachstánu
ul. Al-Farabi 5, Business-center "Nurly Tua", office 503
Almaty
050059, Kazachstán
Tel./fax : +7 (7272) 777 050, 777 055, 777 005
e.mail: info@cci.kz
web: www.cci.kz

Adresy dalších významných institucí lze zjistit na vebových stránkách uvedených pod bodem 1.18.

 


Informace o státu

Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:

Odkazy

Podcast

  • Kazachstán očima Martina Dorazína - V Pořadu Světem křížem krážem projdeme s Martinem Dorazínem Kazachstán.
  • Karaganda (Kazachstán) - Vypravili jsme se do města těžkého průmyslu, ale také bonbonů a čokolády, kazašské Karagandy. Zdejší historii a současnost nám spolu s exkurzí po proslulém hotelu Čajka zprostředkoval zpravodaj Martin Dorazín.

komentuj

Komentáře / diskuse


Váš komentář:





Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.


Reklama:

  • Doporučujeme také stránky ložiska těsnící materiály gufera
  • Úklidové práce v okresech Teplice, Most a Ústí nad Labem Úklid Teplice