V roce 2007 Malajsie oslavuje 50. výročí své nezávislosti a v této souvislosti vláda organizuje masivní kampaň na podporu turistického ruchu s názvem Visit Malaysia Year 2007. K této kampani přispívá celá řada institucí jako například i letecká společnost Air Asia, která rozšířila počet leteckých spojení k zajištění dostupnosti většího počtu destinací v Malajsii. Cestovní ruch patří k významným odvětvím, stimulujícím rozvoj ekonomiky země.
Významný dopad na vývoj ekonomiky Malajsie budou mít dohody o volném obchodu. V současnosti probíhají jednání s největším obchodním partnerem, s USA. Se Spojenými státy Malajsie podepsala dne 11. 5. 2004 Rámcovou dohodu o obchodu a investicích (Trade and Investment Framework Agreement; TIFA), na jejímž základě se nyní jedná o dohodě o volném obchodu (FTA). FTA s širším záběrem (investice aj.) byla s Japonskem podepsána v prosinci 2005 a vstoupila v platnost v červenci 2006. S Pákistánem pokračují jednání o FTA, ale v mezidobí byla podepsána dílčí smlouva „Early Harvest Programme", která vstoupila v platnost od 1.1.2006, snižující tarify u komodit do 5% na nulu a od 5 do 10% na polovinu. Jednání o uzavření FTA pokračuje mezi Malajsií a Austrálií, Novým Zélandem, Čile, Koreou, Indií. Malajsie si od dohod o volném obchodu slibuje další rozvoj některých prioritních odvětví domácí výroby a zároveň diverzifikaci obchodu.
Dne 23.4.2007 Rada EU vydala Evropské komisi mandát k zahájení rozhovorů o FTA mezi státy EU a ASEAN.
Výhled hospodářství Malajsie přináší pozitivní informace. HDP poroste o 6%, inflace by neměla přesáhnout 2,5%, domácí poptávka poroste o 7,4%, privátní investice vzrostou o 10,4% a investice veřejného sektoru dokonce o 11,4%. To souvisí zejména s realizací cílů 9. malajsijského plánu, který vyčlenil významné prostředky na rozvojové projekty vč. infrastrukturálních. Fiskální politika má za sebou období expanze a nyní se vláda úspěšně pokouší snižovat vysoký schodek státního rozpočtu. V roce 2006 se podařilo deficit rozpočtu snížit na 3,5 % z 4,3 % v roce 2004. Snižování vládních výdajů bude pozvolným tempem pokračovat, v roce 2006 se počítá s poklesem deficitu na 3,4%.
Malajsie patří k zakládajícím členům Sdružení států jihovýchodní Asie (ASEAN) a v zahraniční politice se orientuje na spolupráci v rámci tohoto uskupení. Spolu s ostatními členy prosazuje Malajsie především ekonomickou dimenzi spolupráce, která spočívá na základech vytvoření zóny volného obchodu AFTA (ASEAN Free Trade Area). Z jednání členů ASEAN v roce 2004 vyplynulo, že AFTA by měla po vzoru Evropské unie postupně transformovat v jednotný společný trh. Je zřejmé, že tento cíl si vyžádá dlouhé časové období na realizaci, nicméně dosavadní liberalizace trhu v rámci AFTA zásadním způsobem ovlivňuje podnikatelské prostředí ve členských zemích. Příkladem je snížení cla na automobily dovážené z členských zemí ASEAN v r. 2004. V rámci zachování tržní rovnováhy byla současně snížena v menší míře i cla na dovoz automobilů ze třetích zemí. Vláda však ve snaze nahradit výpadek příjmů do státního rozpočtu a prodloužit ochranu domácích výrobců přistoupila k zavedení spotřební daně na dovážené vozy. V důsledku těchto opatření došlo všeobecně k růstu cen dovážených automobilů. Do budoucna lze očekávat, že snížení cel bude doprovázeno opatřeními, která v důsledku zvýší ceny některých druhů zboží na trhu.
Z hlediska úpravy daní došlo od 1. ledna 2007 ke snížení daně z příjmu právnických osob z 28 na 27% a od 1.1.2008 dokonce na 26%. Od dubna 2007 byla zrušena daň z kapitálového zisku při prodeji nemovitostí. Naopak v uplynulém období došlo ke zvýšení daní u alkoholu a tabákových výrobků.
Z nových zákonů a opatření je nutno jmenovat novou devizovou politiku, která podporuje liberalizační procesy v bankovnictví, jejíž realizace probíhá od začátku dubna 2007. Dalším významným opatřením na podporu investic ve stavebnictví a trhu s nemovitostmi je nový zákon o stavebnictví a společném vlastnictví, který premiér Badawi představil 13.4.2007 společně s dalšími změnami.
Význam pro rozvoj ekonomiky budou mít opatření na podporu malých a středních podniků. Národní rada pro podporu malých a středních podniků schválila v lednu 2007 koncepci rozvoje MSP pro rok 2007 vč. projektů zaměřených na posílení jejich konkurenceschopnosti, na které bude vyčleněno 3,7 mld. RM.
Kromě tradičních oborů a komodit ve vzájemné hospodářské spolupráci, jako je elektrotechnika, automobilový průmysl, nábytek, stroje a zařízení, je nutno hledat perspektivu vzájemné spolupráce a možnosti pro český export v prioritách malajsijské vlády, která podporuje odvětví s vysokým růstovým potenciálem, odvětví s vyšší přidanou hodnotou a nové technologie. Příkladem jsou ICT, biotechnologie, zdravotnická technika, moderní zemědělství, potravinářský průmysl, vybrané strojírenské výroby (viz IMP3). Další prioritou malajsijské vlády je turistika. V rámci své politiky zvyšování životní úrovně vláda vyčlenila velké prostředky na investice do rozvojových projektů jako jsou dálnice, mosty, vodohospodářské a ekologické projekty. Zde se mohou uplatnit české výrobky jako jsou stavební technika (jeřáby, silniční válce, nákladní vozy), ocelové konstrukce, čističky a úpravny vod, spalovny apod.
Další informace o možnostech českého vývozu jsou uvedeny v kapitole 7.4. (perspektivní odvětví pro české exportéry).
Dosud nezmapovanou oblastí je možnost spolupráce na třetích trzích. Malajsie je členem ASEAN, zóny volného obchodu AFTA a současně členem Asian Development Bank. V rámci spolupráce firem z obou zemí by se české firmy mohly zúčastnit dodavatelsky na projektech financovaných ADB. Naopak malajsijské firmy by mohly využít ČR jako svoji bázi k pronikání na trh EU, stejně jako české firmy Malajsii pro obdobné cíle v regionu JV Asie a ASEAN. Citovaná báze by mohla zahrnovat jak výrobní aktivity, tak společný výzkum a vývoj či podnikání např. v sektoru služeb. Navíc obě země nabízejí široké spektrum investičních a dalších ekonomických pobídek. Kombinace všech faktorů, resp. komparativní výhody obou zemí pro podnikání v daném regionu by byly ku prospěchu obou stran.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Letadlo se pomalu blížilo k pevnině. Spěšně jsem načmáral své jméno na papír. To aby mne po příletu do Elizova poznali ruští myslivci. Letadlo klidně přistálo a my...
Čtěte více z deníku Část I.
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: