V roce 2007 Malajsie oslavuje 50. výročí své nezávislosti a v této souvislosti vláda organizuje masivní kampaň na podporu turistického ruchu s názvem Visit Malaysia Year 2007. K této kampani přispívá celá řada institucí jako například i letecká společnost Air Asia, která rozšířila počet leteckých spojení k zajištění dostupnosti většího počtu destinací v Malajsii. Cestovní ruch patří k významným odvětvím, stimulujícím rozvoj ekonomiky země.
Významný dopad na vývoj ekonomiky Malajsie budou mít dohody o volném obchodu. V současnosti probíhají jednání s největším obchodním partnerem, s USA. Se Spojenými státy Malajsie podepsala dne 11. 5. 2004 Rámcovou dohodu o obchodu a investicích (Trade and Investment Framework Agreement; TIFA), na jejímž základě se nyní jedná o dohodě o volném obchodu (FTA). FTA s širším záběrem (investice aj.) byla s Japonskem podepsána v prosinci 2005 a vstoupila v platnost v červenci 2006. S Pákistánem pokračují jednání o FTA, ale v mezidobí byla podepsána dílčí smlouva „Early Harvest Programme", která vstoupila v platnost od 1.1.2006, snižující tarify u komodit do 5% na nulu a od 5 do 10% na polovinu. Jednání o uzavření FTA pokračuje mezi Malajsií a Austrálií, Novým Zélandem, Čile, Koreou, Indií. Malajsie si od dohod o volném obchodu slibuje další rozvoj některých prioritních odvětví domácí výroby a zároveň diverzifikaci obchodu.
Dne 23.4.2007 Rada EU vydala Evropské komisi mandát k zahájení rozhovorů o FTA mezi státy EU a ASEAN.
Výhled hospodářství Malajsie přináší pozitivní informace. HDP poroste o 6%, inflace by neměla přesáhnout 2,5%, domácí poptávka poroste o 7,4%, privátní investice vzrostou o 10,4% a investice veřejného sektoru dokonce o 11,4%. To souvisí zejména s realizací cílů 9. malajsijského plánu, který vyčlenil významné prostředky na rozvojové projekty vč. infrastrukturálních. Fiskální politika má za sebou období expanze a nyní se vláda úspěšně pokouší snižovat vysoký schodek státního rozpočtu. V roce 2006 se podařilo deficit rozpočtu snížit na 3,5 % z 4,3 % v roce 2004. Snižování vládních výdajů bude pozvolným tempem pokračovat, v roce 2006 se počítá s poklesem deficitu na 3,4%.
Malajsie patří k zakládajícím členům Sdružení států jihovýchodní Asie (ASEAN) a v zahraniční politice se orientuje na spolupráci v rámci tohoto uskupení. Spolu s ostatními členy prosazuje Malajsie především ekonomickou dimenzi spolupráce, která spočívá na základech vytvoření zóny volného obchodu AFTA (ASEAN Free Trade Area). Z jednání členů ASEAN v roce 2004 vyplynulo, že AFTA by měla po vzoru Evropské unie postupně transformovat v jednotný společný trh. Je zřejmé, že tento cíl si vyžádá dlouhé časové období na realizaci, nicméně dosavadní liberalizace trhu v rámci AFTA zásadním způsobem ovlivňuje podnikatelské prostředí ve členských zemích. Příkladem je snížení cla na automobily dovážené z členských zemí ASEAN v r. 2004. V rámci zachování tržní rovnováhy byla současně snížena v menší míře i cla na dovoz automobilů ze třetích zemí. Vláda však ve snaze nahradit výpadek příjmů do státního rozpočtu a prodloužit ochranu domácích výrobců přistoupila k zavedení spotřební daně na dovážené vozy. V důsledku těchto opatření došlo všeobecně k růstu cen dovážených automobilů. Do budoucna lze očekávat, že snížení cel bude doprovázeno opatřeními, která v důsledku zvýší ceny některých druhů zboží na trhu.
Z hlediska úpravy daní došlo od 1. ledna 2007 ke snížení daně z příjmu právnických osob z 28 na 27% a od 1.1.2008 dokonce na 26%. Od dubna 2007 byla zrušena daň z kapitálového zisku při prodeji nemovitostí. Naopak v uplynulém období došlo ke zvýšení daní u alkoholu a tabákových výrobků.
Z nových zákonů a opatření je nutno jmenovat novou devizovou politiku, která podporuje liberalizační procesy v bankovnictví, jejíž realizace probíhá od začátku dubna 2007. Dalším významným opatřením na podporu investic ve stavebnictví a trhu s nemovitostmi je nový zákon o stavebnictví a společném vlastnictví, který premiér Badawi představil 13.4.2007 společně s dalšími změnami.
Význam pro rozvoj ekonomiky budou mít opatření na podporu malých a středních podniků. Národní rada pro podporu malých a středních podniků schválila v lednu 2007 koncepci rozvoje MSP pro rok 2007 vč. projektů zaměřených na posílení jejich konkurenceschopnosti, na které bude vyčleněno 3,7 mld. RM.
Kromě tradičních oborů a komodit ve vzájemné hospodářské spolupráci, jako je elektrotechnika, automobilový průmysl, nábytek, stroje a zařízení, je nutno hledat perspektivu vzájemné spolupráce a možnosti pro český export v prioritách malajsijské vlády, která podporuje odvětví s vysokým růstovým potenciálem, odvětví s vyšší přidanou hodnotou a nové technologie. Příkladem jsou ICT, biotechnologie, zdravotnická technika, moderní zemědělství, potravinářský průmysl, vybrané strojírenské výroby (viz IMP3). Další prioritou malajsijské vlády je turistika. V rámci své politiky zvyšování životní úrovně vláda vyčlenila velké prostředky na investice do rozvojových projektů jako jsou dálnice, mosty, vodohospodářské a ekologické projekty. Zde se mohou uplatnit české výrobky jako jsou stavební technika (jeřáby, silniční válce, nákladní vozy), ocelové konstrukce, čističky a úpravny vod, spalovny apod.
Další informace o možnostech českého vývozu jsou uvedeny v kapitole 7.4. (perspektivní odvětví pro české exportéry).
Dosud nezmapovanou oblastí je možnost spolupráce na třetích trzích. Malajsie je členem ASEAN, zóny volného obchodu AFTA a současně členem Asian Development Bank. V rámci spolupráce firem z obou zemí by se české firmy mohly zúčastnit dodavatelsky na projektech financovaných ADB. Naopak malajsijské firmy by mohly využít ČR jako svoji bázi k pronikání na trh EU, stejně jako české firmy Malajsii pro obdobné cíle v regionu JV Asie a ASEAN. Citovaná báze by mohla zahrnovat jak výrobní aktivity, tak společný výzkum a vývoj či podnikání např. v sektoru služeb. Navíc obě země nabízejí široké spektrum investičních a dalších ekonomických pobídek. Kombinace všech faktorů, resp. komparativní výhody obou zemí pro podnikání v daném regionu by byly ku prospěchu obou stran.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Elbrus (5642m.n.m), nejvyšší hora Evropy, byla po několik let mou „fatamorgánou“. Čím víc mě zaměstnávala myšlenka zdolat ji, tím víc mi připadalo „obyčejné“ vyrazit na ni...
Čtěte více z deníku Článek
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: