Vláda vedená labouristy se bude nepochybně snažit zachovat kontinuitu dosavadního příznivého ekonomického vývoje; podle ekonomických prognóz však dojde v r. 2007 k postupnému oživení hospodářského vývoje. Silnější opozice a úzká spolupráce vlády s malými pravicovými stranami NZ First a United Future znamená mnohem vyšší tlak na snížení daňového zatížení.
V oblasti zahraničně-politické lze očekávat další snahy Nového Zélandu o upevnění vztahů se zeměmi ASEAN i dalšími regionálními mocnostmi.
Mezi priority vlády patří úsilí o liberalizaci obchodu. Vláda spoléhá hlavně na multilaterální jednání v rámci WTO, své obchodní zájmy se nicméně snaží zajišťovat i prostřednictvím dohod o volném obchodu, které poskytují novozélandským exportérům nové příležitosti v kratším časovém rámci než globální jednání.
Lze očekávat úsilí o aktivizaci vztahů s USA a uzavření dohody o volném obchodu. Většina sektorů obchodu mezi USA a NZ je sice již liberalizována, po 20 letech poměrně chladných vztahů by však dohoda měla velký symbolický význam.
Dohoda o zóně volného obchodu s Thajskem, která byla podepsána v dubnu 2005, vstoupila v platnost 1. 7. 2005.
Vláda vynakládá velké úsilí na sjednávání dalších dohod tohoto typu ve východoasijském regionu i mimo něj. V únoru r. 2005 začalo první kolo jednání o zóně volného obchodu mezi Novým Zélandem, Austrálií a zeměmi ASEAN. Jednání mají být dokončena během 2 let a dohoda má být plně implementována do r. 2015.
V listopadu r. 2004 bylo oznámeno dokončení předběžné studie k potenciální realizaci zóny volného obchodu mezi Novým Zélandem a ČLR. Zároveň NZ jako první z vyspělých zemí přiznal ČLR status tržní ekonomiky dle pravidel WTO. Podle studie by volný obchod mezi oběma zeměmi přispěl k okamžitému růstu obou ekonomik i vzájemného obchodu. Očekává se, že jednání o příslušné dohodě budou dlouhá a obtížná.
V březnu r. 2005 byly dokončeny studie k potenciální realizaci zóny volného obchodu mezi Novým Zélandem a Malajsií. Podle jejich výsledků by měla vzájemná liberalizace obchodu příznivý vliv na výrobu i zaměstnanost v obou zemích.
K 1. 1. 2006 vstoupila v platnost dohoda o liberalizaci obchodu se Singapurem, Chile a Brunejí.
Ekonomický růst Nového Zélandu pro letošní rok a také výhled do dalších let je poměrně optimistický. Největší nárůst výkonu se v následujících letech předpokládá u oborů s vyšší mírou přidané hodnoty, jako jsou telekomunikace, stavebnictví, výroba a distribuce elektrické energie, plynu a vody, finanční služby a pojišťovnictví, dále v oboru lestnictví a těžbě dřeva, zpracovatelském průmyslu a zpracování neželezných kovů. V poslední době se začínají na novozélandském trhu postupně prosazovat osobní vozy značky Škoda a jako perspektivní se jeví
i ochrana životního prostředí, jako jsou např. čističky užitných vod apod.
Plně nevyužity stále zůstávají možnosti dodávek průmyslových strojů pro místní průmysl (zejména potravinářský, dále pak i oděvní, textilní, obuvnický, strojírenský apod.). Možnosti jsou, stejně jako v Austrálii, také v dalších dodávkách automobilových součástek, malých dopravních letadel a systémů lehké kolejové dopravy. Určitou šanci by mohly mít také dodávky pro novozélandskou armádu, např. v oblasti telekomunikační techniky, nákladních automobilů s úpravami pro vojenské využití a také cvičné letecké techniky.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Elbrus (5642m.n.m), nejvyšší hora Evropy, byla po několik let mou „fatamorgánou“. Čím víc mě zaměstnávala myšlenka zdolat ji, tím víc mi připadalo „obyčejné“ vyrazit na ni...
Čtěte více z deníku Článek
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: