Rok | 1830* | 1920 | 1940 | 1951 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet obyv. (mil.) | 0,753 | 5,016 | 7,344 | 7,632 | 10,903 | 10,931 | 10,968 | 11,006 | 11,040 | 11,082 | 11,125 |
Zdroj:Řecký statistický úřad (ESYE)
Poznámka:* vznik samostatné Řecké republiky po čtyřech stoletích Otomanské vlády
Vývoj počtu obyvatel souvisí také se změnami hranic novodobého Řecka.
Hustota obyvatel na km2 : 82,9
Podíl ekonomicky činného obyvatelstva :
Oficiálně není uznána žádná národnostní menšina i když statistiky vykazují muslimskou menšinu turkického, pomackého a romského původu; odhaduje se, že v zemi je již přes 1 mil. imigrantů z Albánie, Bulharska, Rumunska, Asie i Afriky, z nichž necelá polovina je registrována u místních úřadů.
Religiozita je vysoká, církev má významné postavení a vliv ve společnosti.
Řecko je rozděleno na 13 regionů (v jejich čele stojí vládou jmenovaní generální sekretáři), které jsou dále rozděleny na 51 prefektur. K vytvoření regionů došlo přijetím zákona č.1622/1986 (článek 61) o místní samosprávě, regionálním rozvoji a demokratickém plánování a zákona č.2503/1997 o správě, organizaci, personálním obsazení regionů a úpravě dalších otázek místní samosprávy, které regionům daly ráz jednotného decentralizovaného útvaru státní správy s vlastními zaměstnanci, službami a s vlastním rozpočtem. Region je tudíž z finančního hlediska samostatnou jednotkou.
Orgány místní samosprávy prvního stupně jsou městské a obecní úřady. V čele městských úřadů stojí starostové, v obecních úřadech jsou nejvyššími představiteli předsedové. Starostové a předsedové jsou voleni každé čtyři roky v přímých volbách (volby se konají vždy druhou říjnovou neděli; nově zvolení starostové, stejně jako prefekti, nastupují do úřadu 1. ledna následujícího roku). Orgány místní samosprávy druhého stupně jsou prefektury, v jejich čele stojí prefekti, rovněž volení přímo v komunálních volbách na čtyři roky.
Tyto dva stupně místní samosprávy (tj. městská a obecní zastupitelstva a prefektury) fungují formálně samostatně a na sobě nezávisle. Prefektům nepřísluší dohled nad městy a obcemi. Starají se o záležitosti na úrovni prefektury (především vydávají správní rozhodnutí – např. povolení k podnikatelské činnosti, stavební povolení, sleduje dodržování hygienických předpisů, apod.).
Jak bylo uvedeno výše, v čele městských úřadů-radnic stojí starosta, zastupovaný místostarostou, zatímco na obecních úřadech jsou to předsedové a místopředsedové. Starostové a předsedové zastupují svá města a obce v místních svazech měst a obcí (v rámci jednotlivých prefektur), jejichž smyslem je lepší spolupráce a koordinovaný postup při řešení problémů, se kterými se místní samospráva potýká. Členství v těchto svazech je povinné. Ústředními centrálami těchto svazů je KEDKE – Ústřední svaz měst a obcí (www.kedke.gr) a ENAE – Svaz prefektur Řecka (www.enae.gr).
Dnes tvoří orgány místní samosprávy 914 městských a 120 obecních úřadů. Na tento počet byly zredukovány z dřívějšího celkového počtu kolem 5 400 v souladu se zákonem č. 2539 o slučování orgánů samosprávy prvního stupně a jejich decentralizaci z roku 1997. Orgány místní samosprávy jsou právními subjekty veřejného práva a jsou po správní i finanční stránce samostatné. Znamená to, že mají svá práva a povinnosti, svůj majetek, svůj rozpočet a své zaměstnance. Finanční možnosti samozřejmě zásadním způsobem rozhodují o jejich fungování, a proto nad zabezpečením nezbytných finančních zdrojů dohlíží stát, který mj. umožňuje výběr poplatků a některých daní (např. daň z nemovitostí).
V kompetenci místních orgánů je řešení a prosazování tzv. místních záležitostí, které se týkají společných zájmů občanů. Rozsah a různé kategorie místních záležitostí, stejně tak jako jejich rozdělení na jednotlivé stupně jsou určeny zákonem. Konkrétní aktivity, které patří výhradně do kompetence orgánů místní samosprávy prvního stupně, vymezuje Městský a obecní kodex (nejnovější vstoupil v platnost 1.1.2007). Patří mezi ně mj. výstavba, udržování a zlepšování společně užívaných městských a obecních prostorů (parků, náměstí, ulic a cest apod.), udržování čistoty a sběr odpadu, udržování školních budov, výstavba a udržování mateřských školek a zdravotních ústavů atd.
Zcela zvláštní správní jednotkou je tzv. mnišská komunita na hoře Athosu „Agion Oros". Vstup na toto území je povolen pouze osobám mužského pohlaví na základě zvláštního povolení, které vydává MZV Řecka v Athénách nebo v Soluni Ministerstvo pro Makedonii a Thrákii.
Poznámka: Téměř ve všech oblastech Řecka se slaví ještě místní náboženské svátky.
V Řecku jako ve většině zemí jižní Evropy se dodržuje v létě doba poledního klidu, která je zákonem stanovena na 14:30 až 17:00 hodin. Úřady, obchody a podniky pracují jen v omezené míře, provoz v ulicích je obvykle menší.
Normální pracovní doba zejména v obchodech začíná obvykle dopoledne kolem 9:00 hod. a končí ve 14:00 hod. Odpoledne většinou začíná po 17:00 hod. a končí ve 21:00 hod. Podniky a úřady si pracovní dobu určují individuálně v rámci stanoveného rozmezí. Pracovní doba na ústředních orgánech (např. na Ministerstvu zahraničních věcí či na Ministerstvu hospodářství a financí) je od 7:30 do 16:00 hod., jednání se však nedoporučuje dříve než po 10:00 hod. V obchodech mimo supermarkety se střídají krátké (pondělí a středa do 15 nebo 17 hod.) a dlouhé dny (úterý, čtvrtek, pátek do 19 až 21 hod.). V sobotu je otevřeno do 14,00 hod., v supermarketech až do 18:00 hod. V neděli jsou obchody zavřené.
Řekové vždy vynikali v obchodu. Zakládají si na tom, že svět se od nich po tisíciletí učil ať již v období antiky, nebo z dob byzantské říše. Projev respektu a zájmu o minulost i současnost Řecka může být proto významným prvkem obchodního jednání. Dobou temna je ovšem doba 400 let turecké nadvlády do roku 1821, která přerušila kontinuitu slavné "řecké" historie. Přes viditelné zlepšení v řecko-turecké relaci je nutné zachovat zdrženlivost při diskusích o Turecku.
Pohostinnost je rysem řecké národní povahy, druhá strana ji však musí umět ocenit. Emotivnost vnímání může vést rychle do krajních pozitivních i negativních extrémů. Při jednání se nedoporučuje spěch, nátlak, přemlouvání a projevy nadřazenosti.
Zároveň je nutno mít zejména při úvodních jednáních na paměti, že Řekové jsou výborní řečníci. Nezbytným předpokladem úspěchu je proto opatrnost a též nutnost dostatečně si ověřit skutečnou solidnost firmy.
Občan ČR má po předložení formuláře E111 vydaného příslušnou zdravotní pojišťovnou nebo Evropské karty zdravotního pojištění (případně Potvrzení dočasně nahrazujícího Evropský průkaz zdravotního pojištění) nárok na nutnou a neodkladnou zdravotní péči za stejných podmínek jako řecký pojištěnec I.K.A. (řecký Úřad sociálního pojištění).
Návštěvu u lékaře I.K.A. lze sjednat na tel. čísle 184, kde lze také získat bližší informace o tom, jak v daném případě postupovat.
V Řecku je nutno počítat se spoluúčastí (tj. platbou v hotovosti) u léků dle pojištění. V případě ošetření v nesmluvním zařízení je nutno upozornit lékaře, že daná osoba chce být ošetřena jako pojištěnec I.K.A.
Převoz do ČR v případě onemocnění či úrazu, a v případě úmrtí též převoz tělesných pozůstatků, není zahrnut do nutné a neodkladné zdravotní péče. Z tohoto důvodu se doporučuje před cestou sjednání komerčního zdravotního připojištění.
Občané ČR mohou od 1.5.2004 vstupovat a pobývat na území ostatních členských států Evropské unie, včetně Řecka, na základě platného cestovního pasu nebo průkazu totožnosti (jedná se o občanské průkazy se strojově čitelnými údaji, vydané po roku 2000, pokud nemají oddělenu vyznačenou část). Nedoporučuje se, aby občan ČR mladší 15, který cestuje společně s rodičem a je zapsán v jeho občanském průkaze, cestoval bez vlastního cestovního dokladu pouze na základě tohoto zápisu v občanském průkaze. Minimální doba platnosti cestovního dokladu není stanovena, doklad však musí být platný v době vstupu na řecké území.
Při pobytu delším než 3 měsíce by měli občané EU požádat o povolení k pobytu, které je vydáváno formou průkazu (tzv. „Adeia diamonis ipikoou kratous melous ton E.K."/ „Residence permit for a national of a member state of the E.E.C."). Žádost o povolení k pobytu spolu s dalšími náležitostmi se podává na místním oddělení cizinecké policie. Poplatek za vydání povolení k pobytu je zanedbatelný (pohybuje se okolo 1 €).
U řidičů se vyžaduje platný řidičský průkaz, technický průkaz a zelená karta. Mezinárodní řidičský průkaz již není řeckými orgány vyžadován.
Řecko je pohostinnou zemí přivyklou na velké množství cizinců, kteří přijíždějí za účelem poznání i rekreace. Zvláštní bezpečností rizika zde návštěvníkům nehrozí, přesto je třeba upozornit na některá specifika.
Řecko patří z hlediska kriminality stále k jedněm z nejbezpečnějších zemí. Oblasti, které by z tohoto hlediska mohly být považovány za „horší" patří velké aglomerace, zejména vybrané oblasti Athén. Rostoucí kriminalita je přičítána zvýšenému počtu přistěhovalců, zejména z balkánských zemí (více než polovinu všech cizinců v zemi tvoří Albánci).
Řecko uznalo Českou republiku v den jejího vzniku a k 1.1.1993 byly mezi oběma státy navázány diplomatické styky na úrovni velvyslanectví.
Velvyslanectví České republiky v Řecké republice /Řecky: Presveia tis Tsechikis Dimokratias stin Elliniki Dimokratia, odos Georgeiou Seferi 6, Palaio Psychiko, Athina/ má působnost pro celé Řecko:
Embassy of the Czech Republic in Greece
6, George Seferis Str.
154 52 Palaio Psychiko- Athens
Tel: 0030 210 671 37 55, 671 97 01, 672 53 32 (konzulární odd.)
Fax: 0030 210 671 06 75
e-mail: athens@embassy.mzv.cz
V zemi nepůsobí žádný generální konzulát, pouze honorární konzuláty.
Honorární konzulát České republiky v Soluni/Thessaloniki (konzulární obvod severní Řecko čili provincie Makedonie a Thrákie)
8, Plutarchou
546 33 Thessaloniki
Honorární konzul: pan Nikolaos Bumbaris (od r. 1994)
Tel: 0030 2310 267041
Fax: 0030 2310 266415
Honorární konzulát v Pireu
98, Naiadon Str.
175 62 Palaio Faliro - Athens
Honorární konzul: pan Andreas Lionis
Tel: 0030 210 98 13 351
Fax: 0030 210 98 81 606
Honorární konzulát v Herakliu (konzulární obvod Kréta a Santorini)
50, Giamalaki & Sof.Venizelou
712 02 Iraklio
Honorární konzul: paní Maria Nistazaki
Tel: 0030 2810 22 28 52
Fax: 0030 2810 24 23 73
Honorární konzulát Rhodos (konzulární obvod Rhodos a Kos)
Capsis Hotels, Leoforos Triandona Ixia
851 00 Rhodes
Honorární konzul: paní Dia Capsis
Tel.: 0030 22410 78020
Fax: 0030 22410 20900
Pokud jde o Athény, jako dopravní spojení z letiště do centra města lze využít příměstský vlak, ze kterého lze v Athénách přestoupit na metro, autobusové spojení nebo taxi. Využití taxislužby z letiště do centra Athén vyjde na nejméně 30 EUR.
Dne 3. 3. 2005 byla se společností Goldair podepsána dohoda o zastoupení Czech Tourism v Řecku. Adresa je následující:
Czech Tourist Authority - Czech Tourism
15, Panepistimiou Ave.
105 64 Athens
tel.: +30 210 - 3229118 / 3238086
fax: +30 210 - 3239982
www.CzechTourism.com
Velvyslanectví ČR v Řecku: www.mzv.cz/athens
Linky na stránky řeckých ministerstev je možné nalézt na stránkách vlády: www.government.gr
Tisková agentura Athens News Agency: www.hri.org
K rozšíření vzájemných obchodních kontaktů doporučuje ZÚ Athény využívat také služeb nově vzniklé Česko-řecké komory (dále jen Komora). Vedle obchodní a právní poradenské činnosti pro řecké a české společnosti je hlavní náplní Komory pořádání prezentačních akcí, přijímání a vysílání podnikatelských misí, propagační akce a případně též účast na výstavách a veletrzích.
Kontakty na Komoru
Adresa: 10, Parnonos Str.
151 25 Marousi – Athens
Tel: 0030 210 6149666
Fax: 0030 210 6149660
Web: www.hellenic-czechcham.gr
Adresy řeckých ministerstev lze nalézt na www.government.gr
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Datum odjezdu byl stanoven na 21.7.2003. ve 20.23 hod. z Prahy - Hlavního nádraží. Už týden před odjezdem to u nás doma vypadá jako..to se nedá popsat. Všude se povaluje materiál,...
Čtěte více z deníku Dračino, Pelmeně, Svaljava, Lisičevo, hamr, Bagarika, Boržava (Zakarpatská Ukrajina den 1., 2. a 3.)
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: