Žádné významné politické události, které by měly zásadní dopady na hospodářský život státu, se v Singapuru neočekávají, a to navzdory tomu, že pravděpodobně ještě v roce 2006 budou vypsány parlamentní volby. V nich však nelze očekávat jakoukoli podstatnější změnu v politické a ekonomické orientaci státu. Je téměř jisté, že volby opět vyhraje strana PAP, která vede zemi již od získání samostatnosti v r. 1965 s obrovskou převahou nad opozicí.
V říjnu 2004 schválil singapurský parlament Zákon na ochranu hospodářské soutěže (Competition Act), který je prvním podobným zákonem v historii Singapuru. Zákon vstoupil v platnost k 1. 1. 2005, ale většina ustanovení nabude platnosti teprve o rok později. Rok 2005 je věnován přípravě podzákonných norem, nutných k provedené zákona. Některá ustanovení týkajíc se např. fúzí společností začnou platit ještě později, nejpozději však do konce roku 2006. Podle sg. vlády vycházeli předkladatelé zákona ze zkušeností takových států, jako jsou např. Austrálie, Kanada či USA, přičemž návrh zákona má jít daleko za závazky Singapuru obsažené v Dohodách o volném obchodu právě s Austrálií a USA.
K jeho implementaci i dohledu nad jeho dodržováním byl vytvořen zvláštní výbor, tzv. Competition Commission, který je vybaven řadou pravomocí, mj. možností ukládat pokuty a další sankce, vést vyšetřování jednotlivých případů či udělovat výjimky. Zákon má zabránit např. cenovým domluvám, snahám o neoprávněné rozdělení trhu, bránění vstupu nových subjektů na trh, záměrnému omezování výroby apod. Ve druhém případě je možno např. udělit pokutu do výše 10 % obratu po dobu až 3 let. Součástí nových opatření je i zřízení nezávislé instituce (Competition Board of Appeal), ke které se mohou potrestané společnosti odvolat.
Z působnosti zákona jsou vyloučeny některé sektory. Jde především o telekomunikace a poštovní služby, média, energetiku a veřejnou dopravu, z nichž některé již fungují pod dohledem speciálních státních regulačních orgánů. Z působení zákona jsou rovněž vyloučeny vládní orgány. Fungování na vládu napojených společností (tzv. Government Linked Companies) však z jeho působnosti vyloučeno není.
O daňových opatřeních na podporu podnikatelských aktivit, o jejichž zavedení rozhodla vláda v průběhu r. 2003, pojednává kapitola 5.5.
V průběhu r. 2002 i 2003 se projevil zájem singapurských společností o investování v ČR. Stále přetrvává určité vyčkávání, které bylo především v r. 2002 a v 1. polovině r. 2003 způsobené nepříznivými výsledky sg. ekonomiky.
Český vývoz, který byl v letech 2001–2002 negativně poznamenán pokračujícím propadem vývozu elektrotechnických součástek, má šanci po jeho výrazném nárůstu v r. 2003 a 2004 zachovat i v r. 2005 svou dynamiku. K optimismu vybízí kromě globálního ekonomického oživení především nárůst poptávky po elektronickém zboží ve světě, který tvoří jak významnou část singapurského exportu, tak českého exportu do Singapuru.
Nejperspektivnější komodity pro český vývoz do Singapuru jsou uvedeny v kapitole 7.4.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
!!10.den Jen co ráno vstaneme a začneme balit, přicházejí pán s paní domácí a přinášejí pro nás padárok. Každý dostáváme krásně zdobené, dřevěné čekany (valašky) na...
Čtěte více z deníku Solné lázně solotvina, solné doly (Zakarpatská Ukrajina - den 10., 11. a 12.)
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: