V letošním roce pokračují započaté hospodářské reformy, zejména modernizace státní správy a fiskálního systému. Katalyzátorem pro oživení podnikání je rostoucí zapojení soukromých bank do hospodářství. Největší očekávanou událostí by měl být podpis Asociační dohody s EU. Bude-li dohoda podepsána, a zejména ze strany Sýrie plněna, hospodářská reforma může jít kupředu rychleji a může znamenat východisko ze současné bezperspektivní situace. Podpis dohody bude též významným signálem pro zahraniční investory pro vstup na syrský trh. Vyřešení válečného konfliktu s Izraelem není v roce 2007 pravděpodobné. Ze strany USA se očekává pokračování hospodářských sankcí uvalených na Sýrii v 12/2003 ve formě Syria Accountability and Lebanese Sovereignity Restoration Act. Jejich vliv na ekonomiku země však nebude výrazný. V roce 2007 se očekává hospodářský růst 3,5 %.
Pro syrskou vládu je prvořadým úkolem provést administrativní reformu státní správy, veřejných financí a podnikatelského prostředí a poté se zaměřit na modernizaci a restrukturalizaci hospodářství. Privatizace není součástí reformy, nahradí ji větší samostatnost státních firem a jejich vystavení soukromé konkurenci v doposud státem kontrolovaných odvětvích. Neúspěšné podniky mají být postupně likvidovány. Strukturální změny budou směřovat k náhradě ropy zemním plynem, zvýšení jeho těžby a vývozu, snížení závislosti zemědělství na srážkách a zavádění nových výrob využívajících místních surovin a relativně levné a kvalifikované pracovní síly. Hlavním zdrojem růstu HDP má být soukromé podnikání, k čemuž má přispět zejména částečná liberalizace bankovního sektoru spolu se zjednodušením podnikatelského prostředí.
S cílem udržet ekonomický růst bude vláda pokračovat v politice rozpočtových schodků. Prioritu v investičních výdajích bude mít rozvoj infrastruktury (železnice, silnice, distribuce plynu, elektřiny, telekomunikace) a zemědělství. V roce 2004 byla zahájena komplexní fiskální reforma s cílem zvýšit podíl neropných daní na celkových fiskálních příjmech, a tím učinit veřejné finance stabilnější na vnějších vlivech. Další prohlubování fiskální nerovnováhy je pravděpodobné.
Monetární politika se zaměří na jednotný kurz syrské libry, jeho přibližování kurzu černého trhu a postupné zavádění vnitřní směnitelnosti pro běžné platby. Soukromé banky budou větší měrou zapojeny do rozvoje podnikání a s postupným rozšiřováním pravomocí se budou podílet na přizpůsobování monetární politiky potřebě trhu. Prioritou pro vládu je udržení stability měny, a proto veškerá opatření v oblasti monetární politiky budou pozvolná a opatrná.
Sýrie se podílí na spoluutváření Dohody o společném arabském trhu. V prosinci 2001 podala přihlášku do WTO, jejíž projednávání USA zatím blokují.
V nových ekonomických podmínkách po roce 1989 silně upadá vývoz investičních celků (od roku 1989 pouze 3 menší investiční celky), pro který byla Sýrie tradičním odbytištěm. České firmy nyní potřebují větší podporu bank a EGAPu, která je však pro Sýrii omezená (teritoriální riziko). Předpokladem pro zlepšení situace jsou prakticky vyřešené státní i podnikové pohledávky z minulosti.
Kromě vývozu investičních celků a ostatního zboží se budou otevírat nové možnosti v oblasti kooperace při zakládání nových “netradičních” výrob, jako je výroba automobilů, malotraktorů a zemědělských strojů, domácích spotřebičů, telekomunikačních zařízení, zdravotních přístrojů, elektrotechnických polotovarů atd. Veliký zájem o spolupráci má zejména státní sektor. Potřeba řešit katastrofální ekologickou a dopravní situaci vyvolá potřebu koncepčního řešení městských doprav, s důrazem na ekologii. Nové možnosti budou v oblasti dodávek tramvají, trolejbusů a autobusů s plynovými motory.
Podpis Asociační dohody SAR s EU zlepší postavení českých firem na trhu oproti mimoevropské konkurenci, neboť do 6 let od nabytí účinnosti dohody (u obchodních ustanovení nastane po podpisu) má dojít k liberalizaci 80 % průmyslových dovozů z EU.
V oblasti státních zakázek financovaných z grantů EU v rámci programu MEDA nastala od 1. 5. 2004 možnost pro české vývozce k zapojení do příslušných tendrů. Výhodou těchto tendrů je snadnější mechanismus výběru, který je podle standardů EU a nikoli podle komplikovaného syrského zákona o veřejných zakázkách.
Nepřehledná situace v Iráku a zejména nedostatek přímých bankovních spojení dávají možnosti zapojení syrských firem jako prostředníků pro vývoz do tohoto teritoria.
Klíčovým předpokladem pro úspěšné a dlouhodobé zpracování trhu je v každém případě angažování schopného a vlivného místního zástupce. Pro obchody se státním sektorem je existence místního registrovaného zástupce povinná (blíže kap. 8.6. – režim zadávání veřejných zakázek).
Perspektivní odvětví pro české exportéry včetně jejich předpokládaného rozvoje jsou zmíněny v kap. 7.4.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Nazdar lidi, ..posledni den v Salalah jsme venovali valeni a koupani na pohadkove plazi v Mughsaylu...jemny pisecek, kristalove ciste more, co vam budeme povidat. Vecer jsme sli poveceret do...
Čtěte více z deníku Omán Report 5
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: