Tunisko

Očekávaný vývoj v teritoriu

  • 10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země
  • 10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.
  • 10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

10.1. Významné události v následujícím roce a jejich dopady na ekonomickou sféru země

V ekonomické sféře bude v roce 2007 pokračovat restrukturalizace tuniské ekonomiky s cílem připravit celé hospodářství na výraznou změnu konkurenčního prostředí po otevření se tuniského trhu v roce 2008. Na jedné straně se očekává finanční podpora prostřednictvím fondů Evropské unie, na druhé straně je kladen požadavek na zvyšování konkurenceschopnosti podniků, zejména  společností vyvážejících své produkty na zahraniční trhy. Zvláště sledovanou oblastí bude i nadále export tuniských textilních výrobků na evropské trhy (po uvolnění kvót následujícím po zrušení dohody o textilu a vlákech) a otestování opatření přijatých tuniskou vládou ke zmírnění negativních dopadů. Textilní průmysl je pro tuniskou ekonomiku mimořádně významný vzhledem k tomu, že zaměstnává více než 250.000 pracovníků a do nedávné doby byl pro vládu rozhodujícím odvětvím pro získávání deviz (jeho podíl v minulých letech činil více než 50%).

Rok 2007 je prvním rokem XI. rozvojového plánu na léta 2007-2011, pro který si vláda stanovila velmi náročné cíle. Mezi ně patří zvýšení tempa hospodářského růstu na 6,1% (oproti průměru 4,5% v předchozích 5 letech), snížení inflace pod 3,1%, snížení nezaměstnanosti pod 13,9%, zvyšování podílu sektoru služeb na tvorbě HDP z dosavadních 47,1% o 1% ročně a podpora růstu zahraničních investic tak, aby během plánovaného období (2007-2011) dosáhl 8 miliard TND (asi 6,15 mld. USD) oproti 5,1 mld. TND (3,92 mld. USD) během období 2002-2006.

 

10.2. Trendy, vstup země do mezinárodních uskupení, přijetí nových zákonů, daní apod.

V říjnu 2005 schválila Rada ministrů zemí EU návrh na vytvoření Pan-euro-středozemní zóny, v níž bude aplikován zákon o kumulaci původu zboží. Podle nového zákona vznikne nová zóna volného obchodu mezi EU a 16 obchodními partnery (Alžírsko, Bulharsko, Předjordánsko, pásmo Gazy, Egypt, Faerské ostrovy, Island, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Norsko, Rumunsko, Švýcarsko, Sýrie, Tunisko a Turecko). Zóna umožní výrobcům a obchodníkům členských zemí snadnější využívání celních preferencí. Tzv. kumulace původu zboží je instrument, díky němuž daný typ zboží může být vyráběn (nebo získáván) v určitém počtu zemí a jako finální výrobek toto zboží neztrácí preferenční tarif při dovozu do zemí EU. Tento systém je úspěšně aplikován mezi zeměmi EU, zeměmi střední a východní Evropy a od roku 1999 také s Tureckem.

 V září 2005 přijal tuniský parlament nový zákon, podle něhož je nákup, nájem či převod pozemků a prostor v průmyslových a turistických zónách Tuniska osvobozen od tzv. předběžných povolení (autorisations préalables). Tento zákon, který ruší starý zákon ze 4. června 1957, je jedním z opatření tuniské vlády, kterým chce povzbudit zahraniční investory ke zvýšení zahraničních investic do Tuniska. Zákon ruší několik administrativních překážek, kterým dosud musely zahraniční firmy v Tunisku čelit.

Další zásadní změny v legislativě, týkající se ekonomické oblasti, nebyly v posledních dvou letech v oblasti ekonomické zaznamenány. Na druhé straně se očekává korekce stávajících zákonů a předpisů, zejména v celní oblasti, vzhledem k otevření se tuniského trhu vůči EU v souvislosti s vytvořením zóny volného obchodu. Předpokládá  se pokračování pragmatické zahraniční politiky zaměřené především na ekonomický rozvoj země a z něj plynoucí stability.

 

 

10.3. Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR

Cíle ekonomického rozvoje Tuniska jsou nastíněny v ambiciózním XI. rozvojovém plánu na léta 2007-2011. Současně s rozvojovým plánem probíhá privatizační program k odstátnění stávajících podniků. V rozvojovém plánu jsou  určeny priority ekonomické politiky státu, zejména rozvoje infrastruktury a rozvoje v oblasti ekologie. V tomto rozsáhlém programu je i dostatek prostoru pro uplatnění českých podnikatelských subjektů, a to jak v rozvojových projektech (např. formou subdodávek hlavního investora), tak i v privatizačním procesu. V letech 2007-2011 má být realizováno několik velkých projektů, mezi nimiž jsou mj.:

V oblasti výroby a distribuce pitné vody:

  • Projekt na vybudování 5 zařízení na odsolování mořské vody s celkovou kapacitou 250.000 m3/den. Hodnota této investice bude činit 180 milionů eur, práce mají začít koncem roku 2008. Zařízení budou umístěna na ostrově Djerba, v Zaaratu a ve Sfaxu.
  • Projekt na zvýšení vodních zdrojů a zlepšení distribuční sítě vody pro 120.000 obyvatel; hodnota projektu 18 mil. USD
  • Projekt zlepšení a rozvoje infrastruktury výroby vody pro region velkého Tunisu; hodnota projektu 13 mil. USD. 

 V oblasti  infrastruktury vč. výstavby dálniční sítě (celk. hodnota 1,2 mld.  USD):

  • Výstavba 44 mostů a silničních staveb
  • Výstavba pěti úseků dálnic (v celkové délce 390 km)
  • Rekonstrukce hlavní silniční sítě ve velkých městech (37 projektů)
  • Vyasfaltování 2.200 km zemědělských cestních komunikací. 

V oblasti výroby a distribuce elektřiny a plynu:

Připraveno (v některých případech zahájeno) 10 projektů v hodnotě 850 mil USD, mezi nimi mj.:

  • Výstavba tunisko-libyjského plynovodu; tuniský investiční podíl ve výši 286 mil. USD;
  • Asanace  a modernizace  distribuční elektr. sítě, investiční náklady 225 mil. USD;
  • Asanace rozvodní el. sítě; hodnota projektu 168 mil. USD;
  • Program rozvoje využití přírodního plynu a zásobování plynem průmyslových a turistických  zón; hodnota projektu cca 93 mil. USD. 

Vytvoření sítě specializovaných technologických parků:

Předpokládá  se výstavba  jednoho technologického parku ročně

Realizace dalších velkých, již  schválených investičních projektů:

  • Výstavba letiště Enfidha s počáteční roční kapacitou 5 milionů cestujících a cílem 30 miliónů cestujících za rok.Hodnota první fáze projektu je 321 mil. USD;
  • Výstavba mola a skladovací zóny pro kontejnerovou přepravu v přístavu Rad?s na celkové ploše 40 ha. Hodnota projektu je 72 mil. USD;
  • Výstavba elektrárny o kapacitě 350-500 MW v režimu BOO. Cena projektu odhadována na 250 mil. USD
  • Výstavba čisticí stanice použité vody západně od hlavního města Tunis. Investice odhadována na 155 mil. USD.

Nutno upozornit, že  úspěšnost v mezinárodních tendrech, které jsou na jednotlivé projekty vypisovány, je přímo závislá na spolupráci s tuniským partnerem. O možnostech účasti v mezinárodních tendrech a v privatizačních projektech je česká podnikatelská sféra prostřednictvím OEÚ ZÚ ČR v Tunisu ihned po vyhlášení tendru informována.

 

 


Informace o státu

Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:

Podcast

Odkazy

komentuj

Komentáře / diskuse


Váš komentář:





Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.


Reklama:

  • Doporučujeme také stránky ložiska těsnící materiály gufera
  • Úklidové práce v okresech Teplice, Most a Ústí nad Labem Úklid Teplice