V ekonomické sféře bude v roce 2007 pokračovat restrukturalizace tuniské ekonomiky s cílem připravit celé hospodářství na výraznou změnu konkurenčního prostředí po otevření se tuniského trhu v roce 2008. Na jedné straně se očekává finanční podpora prostřednictvím fondů Evropské unie, na druhé straně je kladen požadavek na zvyšování konkurenceschopnosti podniků, zejména společností vyvážejících své produkty na zahraniční trhy. Zvláště sledovanou oblastí bude i nadále export tuniských textilních výrobků na evropské trhy (po uvolnění kvót následujícím po zrušení dohody o textilu a vlákech) a otestování opatření přijatých tuniskou vládou ke zmírnění negativních dopadů. Textilní průmysl je pro tuniskou ekonomiku mimořádně významný vzhledem k tomu, že zaměstnává více než 250.000 pracovníků a do nedávné doby byl pro vládu rozhodujícím odvětvím pro získávání deviz (jeho podíl v minulých letech činil více než 50%).
Rok 2007 je prvním rokem XI. rozvojového plánu na léta 2007-2011, pro který si vláda stanovila velmi náročné cíle. Mezi ně patří zvýšení tempa hospodářského růstu na 6,1% (oproti průměru 4,5% v předchozích 5 letech), snížení inflace pod 3,1%, snížení nezaměstnanosti pod 13,9%, zvyšování podílu sektoru služeb na tvorbě HDP z dosavadních 47,1% o 1% ročně a podpora růstu zahraničních investic tak, aby během plánovaného období (2007-2011) dosáhl 8 miliard TND (asi 6,15 mld. USD) oproti 5,1 mld. TND (3,92 mld. USD) během období 2002-2006.
V říjnu 2005 schválila Rada ministrů zemí EU návrh na vytvoření Pan-euro-středozemní zóny, v níž bude aplikován zákon o kumulaci původu zboží. Podle nového zákona vznikne nová zóna volného obchodu mezi EU a 16 obchodními partnery (Alžírsko, Bulharsko, Předjordánsko, pásmo Gazy, Egypt, Faerské ostrovy, Island, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Norsko, Rumunsko, Švýcarsko, Sýrie, Tunisko a Turecko). Zóna umožní výrobcům a obchodníkům členských zemí snadnější využívání celních preferencí. Tzv. kumulace původu zboží je instrument, díky němuž daný typ zboží může být vyráběn (nebo získáván) v určitém počtu zemí a jako finální výrobek toto zboží neztrácí preferenční tarif při dovozu do zemí EU. Tento systém je úspěšně aplikován mezi zeměmi EU, zeměmi střední a východní Evropy a od roku 1999 také s Tureckem.
V září 2005 přijal tuniský parlament nový zákon, podle něhož je nákup, nájem či převod pozemků a prostor v průmyslových a turistických zónách Tuniska osvobozen od tzv. předběžných povolení (autorisations préalables). Tento zákon, který ruší starý zákon ze 4. června 1957, je jedním z opatření tuniské vlády, kterým chce povzbudit zahraniční investory ke zvýšení zahraničních investic do Tuniska. Zákon ruší několik administrativních překážek, kterým dosud musely zahraniční firmy v Tunisku čelit.
Další zásadní změny v legislativě, týkající se ekonomické oblasti, nebyly v posledních dvou letech v oblasti ekonomické zaznamenány. Na druhé straně se očekává korekce stávajících zákonů a předpisů, zejména v celní oblasti, vzhledem k otevření se tuniského trhu vůči EU v souvislosti s vytvořením zóny volného obchodu. Předpokládá se pokračování pragmatické zahraniční politiky zaměřené především na ekonomický rozvoj země a z něj plynoucí stability.
Cíle ekonomického rozvoje Tuniska jsou nastíněny v ambiciózním XI. rozvojovém plánu na léta 2007-2011. Současně s rozvojovým plánem probíhá privatizační program k odstátnění stávajících podniků. V rozvojovém plánu jsou určeny priority ekonomické politiky státu, zejména rozvoje infrastruktury a rozvoje v oblasti ekologie. V tomto rozsáhlém programu je i dostatek prostoru pro uplatnění českých podnikatelských subjektů, a to jak v rozvojových projektech (např. formou subdodávek hlavního investora), tak i v privatizačním procesu. V letech 2007-2011 má být realizováno několik velkých projektů, mezi nimiž jsou mj.:
V oblasti výroby a distribuce pitné vody:
V oblasti infrastruktury vč. výstavby dálniční sítě (celk. hodnota 1,2 mld. USD):
V oblasti výroby a distribuce elektřiny a plynu:
Připraveno (v některých případech zahájeno) 10 projektů v hodnotě 850 mil USD, mezi nimi mj.:
Vytvoření sítě specializovaných technologických parků:
Předpokládá se výstavba jednoho technologického parku ročně
Realizace dalších velkých, již schválených investičních projektů:
Nutno upozornit, že úspěšnost v mezinárodních tendrech, které jsou na jednotlivé projekty vypisovány, je přímo závislá na spolupráci s tuniským partnerem. O možnostech účasti v mezinárodních tendrech a v privatizačních projektech je česká podnikatelská sféra prostřednictvím OEÚ ZÚ ČR v Tunisu ihned po vyhlášení tendru informována.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
1. Cesta Lima Arequipa 90 solu (mimo sezonu mene)Arequipa ubytovani pro dva 35 solu (hostal Jehuda, Tito ... ale je jichtam spousta)vstupy a tak 20 solutaxi: 2,50 solu ....První setkani s vyskou,...
Čtěte více z deníku Lima - Arequipa
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: