V lednu 2008 britská vláda podpořila výstavbu nové generace jaderných elektráren. Financování, výstavbu a provoz nových jaderných elektráren zajistí soukromý sektor. Privátní firmy budou rovněž zodpovědné za uložení jaderného odpadu. Nové elektrárny budou stát v blízkosti stávajících. První nová jaderná elektrárna by měla být v provozu nejpozději v roce 2017. Vláda urychlí a zjednoduší proces plánování výstavby nových jaderných elektráren. Všech 10 existujících jaderných elektráren s výjimkou jediné ukončí provoz do roku 2023. Mezi další prioritu energetické politiky patří podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (vítr, mořské vlny). Její podíl na celkové výrobě elektřiny by měl dosáhnout 15% do roku 2015. Vláda se také zavázala snížit emise CO2 do roku 2010 o 20% ve srovnání s rokem 1990.
V červenci 2007 byla vládou zveřejněna koncepce železniční dopravy. Hlavními prioritami je zvýšení kapacity železniční dopravy a její bezpečnosti, spolehlivosti a efektivity. Vláda zvýší investice na železniční infrastrukturu a nové vlaky. V letech 2009-2014 by měly vládní výdaje na železniční dopravu dosáhnout 15 mld. GBP. Největším investičním projektem v hodnotě 16 mld. GBP je Crossrail - výstavba železniční tratě přes Londýn ve směru západ-východ spojující města Maidenhead a Shenfield. Trať bude dlouhá 118 km, bude mít 38 stanic a ročně přepraví odhadem 200 mil. lidí. Dalším významným železničním projektem v hodnotě 3,5 mld. GBP je Thameslink - zvýšení kapacity tratě přes Londýn ve směru sever-jih spojující města Bedford a Brighton.
Struktura zapojení UK do mezinárodních uskupení se již řadu let nemění. V zásadě stejný zůstává také britský postoj v hlavních oblastech zahraniční politiky. UK se snaží profilovat jako vůdčí země ve světovém měřítku, v EU a být „mostem" mezi Evropou a USA.
Trvalým záměrem britské vlády je lepší kvalita veřejných služeb. Dlouhodobě se zvyšují vládní výdaje na zdravotnictví a školství. K dalším prioritám vlády patří sociální bydlení (200.000 domů ročně do r. 2016), dopravní infrastruktura, rozvoj venkova a regionů. V rámci procesu tzv. devoluce dochází k decentralizaci řízení veřejných služeb a rozmístění úředníků po celém území UK.
Od 1.10.2008 se zvýší zákonná minimální hodinová mzda (national minimum wage) pro osoby ve věku 22 let a starší z 5,52 na 5,73 GBP; pro osoby ve věku 18-21 let z 4,60 na 4,77 GBP a pro osoby ve věku 16-17 let z 3,40 na na 3,53 GBP.
Od 1.10.2007 je v platnosti vyšší spotřební daně u pohonných hmot: benzín a nafta (0,5035 GBP/litr), bionafta a bioethanol (0,3035 GBP/litr), LPG (0,1649 GBP/kg), zemní plyn (0,1370 GBP/kg), LTO (0,0929 GBP/litr) a red diesel (0,0969 GBP/litr).
Od 1.4.2007 se prodloužila placená mateřská dovolená na 9 měsíců (paid maternity leave). Vláda počítá s prodloužením až na 1 rok do 2010.
Od 1.2.2007 je v platnosti vyšší daň z letecké dopravy(air passenger duty).Tuto daň platí všechny letecké společnosti pouze při letech z Velké Británie. Daň se zvýšila z 5 na 10 GBP za pasažéra v ekonomické třídě u letů v rámci Evropy (v business třídě a 1. třídě z 10 na 20 GBP) a z 20 na 40 GBP u dálkových letů (v business třídě a 1. třídě ze 40 na 80 GBP). Jako důvod pro zvýšení daně uvedla britská vláda znečišťování životního prostředí leteckými dopravci.
Nové exportní příležitosti nabízí offsety firmy Gripen International, která českému vojenskému letectvu v roce 2004 pronajala 14 stíhaček Jas 39 Gripen na 10 let. Akcionáři firmy Gripen International (britský BAE Systems a švédský Saab) musí do roku 2014 vytvořit pro české firmy exportní příležitosti v hodnotě 25,5 mld. Kč. Je to zhruiba 130 % ceny pronájmu stíhaček. Do konce roku 2006 vytvořil Gripen International v ČR offsetové projekty za 8,7 mld. Kč. Offsetový program dosud čítá 31 projektů. O zařazení projektů do offsetového závazku rozhoduje v ČR meziresortní offsetová komise.
Velký potenciál pro vzájemnou spolupráci nabízí služby. Vysoce kvalifikovaná a zároveň relativně levná pracovní síla v ČR je pro britské firmy stále lákavá. Perspektivní jsou informační technologie, telekomunikace, cestovní ruch (lázeňství, kongresová turistika), design.
Perspektivním exportním odvětvím pro české firmy je stavebnictví. V nejbližších letech by mělo dojít v UK k navýšení počtu stavebních projektů v souvislosti s přípravou letních olympijských her v Londýně v roce 2012. Tato významná sportovní událost si vyžádá obrovské investice na výstavbu nových sportovišť, ubytovacích kapacit a dopravní infrastruktury, především ve východní části Londýna.
Velké příležitosti pro české firmy představuje také energetika. V UK se budou v nejbližších letech stavět nové jaderné elektrárny, uhelné elektrárny s využitím čistých technologií a zařízení na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Další možností je firemní spolupráce na třetích trzích (např. země bývalého SSSR, Vietnam, Mongolsko). ČR může nabídnout dlouholeté zkušenosti v teritoriu, kvalifikovanou a relativně levnou pracovní sílu. Britská strana může nabídnout finanční zdroje a obchodní „know-how".
Určité možnosti nabízí spolupráce mezi regiony a městy (např. turistika, rozvoj venkova, regenerace bývalých průmyslových areálů). V těchto případech je možné využívat peníze ze strukturálních fondů EU.
Návštěvníci webu cundr.cz vložili k tomuto státu:
Chcete umístit vlastní banner? Kontaktujte nás.
Jedinečné území CHKO České středohoří je jedním z optimálních výchozích míst jak pro pěší turistiku, tak především cykloturistiku do širokého okolí. Napomáhá tomu bezesporu...
Čtěte více z deníku Opárenské údolí - Tip na výlet nejen na kole
Více z podcastu
Více ze sekce odkazy
Reklama: